TV Krant

The skeleton key (2005)


sleutelgat.jpg
Kate Hudson speelt Caroline Ellis, die in de vakantie een extra zakcentje wil verdienen. Waar de jeugd van Nederland zich afbeult met lopende band-werk als tandpastadoppen draaien, vindt Caroline een baantje in een prachtig landhuis, diep in de moesrassen van Louisiana. Voor kost, inwoning en een leuk salaris moet ze de man des huizes, Ben Devereaux (John Hurt) verzorgen. Na een beroerte is hij bijna geheel verlamd, en zijn vrouw Violet (Gena Rowlands) kan niet meer alleen voor hem zorgen.
Het lijkt een droombaantje voor de verpleegster in spe, maar al snel komt Caroline erachter dat er iets niet klopt. Door wat heeft Ben precies een beroerte gekregen? Waarom zijn alle spiegels weg? En wat zit er achter de verborgen deur op zolder? Caroline zoekt hulp bij haar beste vriendin Jill (Joy Bryant) en de sympathieke advocaat Luke (Peter Sarsgaard), maar moet het meeste onderzoek alleen doen. Zo wordt ze diep ondergedompeld in de duistere geheimen en rituelen van het broeierige zuiden, waar magie en occultisme een belangrijke rol spelen.

Waar Caroline mee te maken krijgt is hoodoo; een soort voodoo, maar dan anders. Met kruiden, oliën, kaarsen en muziek (en occulte klassiekers als kippenbloed, dierenbotjes en grafgrond) kan er een spreuk worden gedaan om mensen te genezen, te beschermen of pijn te doen.

Allemaal gekkigheid natuurlijk, en dat is wat Caroline aan het begin van de film ook denkt. Ze is een nuchtere meid die absoluut niet bang is uitgevallen. Persoonlijk zouden wij onze bedenkingen hebben om in een totaal afgelegen gebied te gaan werken, waar zelfs het personeel van het plaatselijke tankstation je achterna zit met hanenpoten en vossenstaarten om het kwaad uit te bannen. En in het enorme huis van de Deveraux is het duidelijk ook niet pluis, met zijn rare geluiden, donkere gangen en natuurlijk DIE zolderkamer.

Maar dankzij het vlotte scenario van Ehren Kruger laat je als kijker je reserves al vlug van je afglijden. Kruger heeft met de scripts voor ‘Arlington road’ en de ‘Ring’-films al bewezen dat hij een spannend verhaal kan neerpennen met een paar aardige twisten op het eind. Zonder teveel te verklappen, kunnen we melden dat ook in het laatste deel van ‘The skeleton key’ een plotwending zit die wij absoluut niet zagen aankomen.

Kate Hudson kennen we vooral als vrolijk en lief lachebekje uit films als ‘Almost famous’ en ‘How to lose a guy in 10 days’. In ‘The skeleton key’ speelt ze voor het eerst in een thriller, en neemt ze voor het eerst de hoofdrol voor haar rekening. Beide gaan haar goed af. Kate lacht nauwelijks, maar heeft nog wel die lieve uitstraling. Hierdoor wil je haar als kijker beschermen, en piep je zelfs ‘Doe het niet!’ als Caroline toch de sleutel omdraait in het knarsende slot van de verboden kamer. Dat de actrice zo’n reactie bij het publiek opwekt is natuurlijk hét bewijs dat ze overtuigt in deze film. Daarnaast krijgt ze ook uitstekend weerwerk van veteraanacteurs Gena Rowlands en John Hurt in belangrijke bijrollen. Vooral Hurt weet met zijn haast tekstloze rol een grote indruk achter te laten. Verlamd door een beroerte is hij voornamelijk zwijgend in bed te zien, maar zijn ogen zeggen meer dan duizend woorden.

Vandaag op TV