TV Krant

The professor and the madman (2019)


Professor2.jpg
Acteerkanonnen Mel Gibson en Sean Penn spelen voor het eerst samen in een film. Dit verhaal over het ontstaan van het Oxford-woordenboek mist spanning, maar het is leuk om te horen dat Mel Gibson wat Nederlands beheerst

Het zal behoorlijk intimiderend zijn geweest voor regisseur Farhad Safinia om met twee van zulke grote namen zijn regiedebuut te filmen. Sean Penn (r.) heeft twee acteer-Oscars op zijn schoorsteenmantel staan en Mel Gibson (l.) heeft er twee als producent en regisseur. En dat terwijl Safinia’s voornaamste credit het schrijven en produceren is van de film ‘Apocalypto’, een film die Mel Gibson regisseerde. Ze trokken samen op tegen de filmmaatschappij, die vanwege budgetoverschrijdingen opnamen op de Universiteit van Oxford weigerde (in plaats daarvan werd op Trinity College in het Ierse Dublin gefilmd). Gibson was het er
niet mee eens en probeerde de release van de film zelfs te voorkomen, maar kreeg van de rechter geen gelijk.

Nederlands
Gibson speelt James Murray, die zichzelf heel veel talen heeft aangeleerd. Voor Nederlanders is het interessant dat James weet dat het Britse ‘clever’ afkomstig is van het vroeg-Nederlandse ‘kleer’ en dat hij bovendien de klompendans beheerst. Hij neemt de taak op zich om de complete Britse taal in een woordenboek te vatten. Een vrijwel onmogelijke missie, waarvoor Murray zijn gezin verwaarloost en vrijwilligers in het hele land vraagt om hem te helpen. Inderdaad, hij gebruikte hierbij in feite de werkwijze van het huidige Wikipedia!

Gesticht
Ondanks alle hulp en de honderden brieven uit het hele land schiet het werk nauwelijks op, totdat er een brief komt vol nuttige bijdragen. Die is afkomstig van William Chester Minor (Penn). Als Murray hem opzoekt blijkt hij de gek uit de titel van deze film. Minor zit vanwege moord vast in een gesticht. Toch ontstaat er een band tussen de twee vanwege hun gezamenlijke liefde voor taal. Lukt het hen om het woordenboek af te maken of bezwijkt Murray onder het harde werken en Minor onder zijn eigen wanen?

Meer, meer!
Mel Gibson speelt overtuigend de workaholic die zijn gezin te weinig aandacht geeft. Zonder grote gebaren en verborgen achter een enorme grijszwarte baard zien we hoe hij constant afweegt of hij voor zijn vrouw en kinderen of het werk zal kiezen. Meestal wordt het dat laatste. Sean Penn zoekt het in het andere uiterste van het acteerspectrum. Hij trekt grimassen, wisselt continu van emotie en schuwt het grote gebaar absoluut niet.
In deze acteerclash legt het ‘meer, meer!’ van Penn het duidelijk af tegen het ‘minder, minder!’ van Gibson. De acteerprestatie van Gibson is echt om van te genieten, maar het verbale taalspel met dialogen vol verwijzingen gaat over de hoofden van de kijkers heen. De plot van de film is eigenlijk nauwelijks spannender dan een woordenboek

Vandaag op TV