TV Krant

Anna (2019)


1an.jpg
Luc Besson houdt van vrouwelijke vechtmachines. De Franse regisseur liet de hoofdrolspeelsters in actiefilms als ‘Nikita’, ‘Léon’ en ‘Lucy’ op haast bovenmenselijke manier rennen, schieten en knokken. Het titelpersonage in zijn nieuwste film, Anna, is niet anders.

Deze Russische Anna (Sasha Luss) wordt door de KGB gerekruteerd en transformeert onder leiding van Olga (Helen Mirren) in een dodelijk wapen. Haar knappe uiterlijk geeft Anna een perfect alibi om in het westen te spioneren. Anna wordt namelijk topmodel in Parijs, en alle mannen waar de KGB informatie van wil, windt ze zo om haar vinger. De CIA krijgt lucht van Anna’s spionageactiviteiten, en dwingt haar om voor de Amerikanen een dubbelspion te worden. Het lijkt of Anna een weerloze pion is in de handen van de twee machtige geheime diensten. Maar Anna trekt haar eigen plan…

Topmodel
Sasha Luss heeft hiervoor een kleine rol gespeeld in ‘Valerian and the city of a thousand planets’ (eveneens van Luc Besson), maar moet nu in haar eentje een film dragen. De 26-jarige overtuigt als Russische én als topmodel, waarschijnlijk omdat Luss in het echte leven een Russisch topmodel is. Het wordt echter lastig als haar Anna wat meer gevoel moet laten zien. Luss blijft op dat vlak erg vlak. Maar goed, om de emotie over te brengen zijn capabele mensen als Helen Mirren ingehuurd, die van haar karikaturale bijrol meer een mens weet te maken dan hoofdpersonage Anna.

Restaurant
De actiescènes zien er uitstekend uit. Vooral het bloedbad dat Anna in een restaurant aanricht – met behulp van borden, vorken, jassen, stoelen en alles wat maar voorhanden is – is prachtig gechoreografeerd. En het moet gezegd, in die actiemomenten staat Sasha Luss prima haar mannetje.

Vandaag op TV