TV Krant

Anna (2019)


36Anna.jpg
Luc Besson houdt van dodelijke dames. De Franse regisseur liet in actiefilms als ‘Nikita’, ‘Léon’ en ‘Lucy’ vrouwen haast als superheldinnen rennen, schieten en knokken. De heldin van zijn nieuwste film, Anna, is niet anders.

De Russische Anna (Sasha Luss) wordt door de KGB gerekruteerd en transformeert onder leiding van Olga (Helen Mirren) in een dodelijk wapen. Haar knappe uiterlijk geeft Anna een perfect alibi om in het westen te spioneren. Anna wordt topmodel in Parijs en alle mannen waar de KGB informatie van wil, windt ze zo om haar vinger. De CIA krijgt lucht van Anna’s spionageactiviteiten en dwingt haar om voor de Amerikanen een dubbelspion te worden. Het lijkt of ze een weerloze pion is in de handen van de twee machtige geheime diensten. Maar Anna trekt haar eigen plan…

Topmodel
Sasha Luss heeft hiervoor een kleine rol gespeeld in ‘Valerian and the city of a thousand planets’ (eveneens van Luc Besson), maar moet nu in haar eentje een film dragen. De 26-jarige overtuigt als Russische én als topmodel, waarschijnlijk omdat Luss in het echte leven een Russisch topmodel is... Het wordt echter lastig als haar Anna wat meer gevoel moet laten zien. Luss blijft op dat vlak erg vlak. Maar goed, om de emotie over te brengen zijn capabele mensen ingehuurd als Helen Mirren, die van haar karikaturale bijrol meer een mens weet te maken dan hoofdpersonage Anna.

Choreografie
De actiescènes zien er uitstekend uit. Vooral het bloedbad dat Anna in een restaurant aanricht – met behulp van borden, vorken, jassen, stoelen en alles wat maar voorhanden is – is prachtig gechoreografeerd. En het moet gezegd, in die actiemomenten staat Sasha Luss prima haar mannetje.

Vandaag op TV