TV Krant

Luizenmoeder - de film (2021)


download.jpeg
‘De luizenmoeder’ was op tv het grootste seriesucces van de afgelopen decennia.
De bioscoopversie schopt net zo hard tegen heilige huisjes en is net zo grappig, al is de verrassing er wellicht wat vanaf.

De tv-serie schotelde de kijkers een wereld voor die een licht uitvergrote versie van de werkelijkheid was. Een versie waarin vooroordelen over ras, opvoeding, macrobiotisch eten en leermethoden smakelijk uitgespeeld werden. Toch bleven alle situaties herkenbaar, wat mede bijdroeg aan het grote succes met vele miljoenen kijkers. De meest bekeken aflevering werd door ruim 4,7 miljoen mensen gezien.

Onderwijsrobot
De filmversie kijkt wat meer buiten het schoolplein. De start is in een kerk met de uitvaart van directeur Anton, terwijl kinderen lieve en foute dingen op zijn kist schilderen. De school is stuurloos en door corona zijn de ouders nog opstandiger dan vroeger. Juf Ank heeft de grootste moeite om lesgeven en het directeurschap te combineren. De ouders klagen volop, maar volgens Ank “klagen ouders altijd, dat geeft ze bestaansrecht.” Het schoolbestuur van
De Klimop benoemt een gladde manager (Dragan Bakema) die inspraak sessies houdt, maar verder vooral zijn eigen zin doet: moderniseren met tablets, beveiligingscamera’s en een onderwijsrobot.

Meer emotie
Naast de grappen zit er ook meer emotie in de film. Juf Ank is om allerlei redenen verdrietig vanwege de dood van Anton, en we zien haar ook thuis met een bijna door de woonkamer razende trein en een huizenhoge elektriciteitsmast in de achtertuin. Ze trekt zich ook het lot van Bradley aan, die niet meer praat en altijd en eeuwig in een Spider-Man-pak loopt. Wij hadden verwacht dat de bioscoopversie lang zou aanvoelen, maar door die combinatie van humor en drama is dat nauwelijks het geval. Er gebeurt genoeg, de vaart blijft erin en er zijn genoeg foute grappen over Aziaten, managers en een youtubende vader. ‘De luizenmoeder’ werkt ook in de bioscoop.

Vandaag op TV