TV Krant

Werk ohne Autor (2019)


Werk1.jpg
‘Das Leben der Anderen’ won in 2007 een Oscar en de maker ervan zou dit kunststukje wel eens kunnen herhalen met zijn nieuwe epos ‘Werk ohne Autor’, met opnieuw een hoofdrol voor Sebastian Koch.

Destijds was ‘Das Leben der Anderen’ de allereerste speelfilm van de Duitse regisseur en scenarioschrijver Florian Henckel von Donnersmarck en zorgde direct voor zijn wereldwijde doorbraak. Dat succes leverde hem een ongetwijfeld lucratief aanbod op vanuit Hollywood, waar hij het onbeduidende sterrenvehikel ‘The tourist’ maakte, waarin Johnny Depp en Angelina Jolie hun snel vergeten rollen vertolkten. Het is dus goed dat Florian voor zijn derde film terugkeerde naar Die Heimat, want in ‘Werk ohne Autor’ weet hij opnieuw op magistrale wijze een stuk Duitse geschiedenis te verbeelden. Het verhaal start eind jaren dertig in Dresden, waar de knappe, eigenzinnige Elisabeth (Saskia Rosendahl, r.) haar jonge neefje Kurt (Cai Cohrs) meeneemt naar een museum. Daar hebben de nazi’s een expositie met ‘ontaarde kunst’ georganiseerd, om aan te geven hoe verderfelijk moderne en Joodse kunstenaars zijn.

Grote thema’s
Tante Elisabeth verdwijnt niet veel later tragisch uit beeld, maar haar invloed op Kurt is blijvend. Na de oorlog gaat Kurt (Tom Schilling, m.) zelf naar de kunstacademie. De artistieke vrijheid waar hij zo naar snakt krijgt onder het nieuwe communistische bewind echter niet de kans zich te ontplooien. Kurt ontmoet er wel Ellie Seeband (Paula Beer); de liefde van zijn leven. Haar vader is Carl Seeband (Sebastian Koch), een beroemde arts en gynaecoloog. Die ziet echter niets in de relatie van zijn dochter met een armetierig kunststudentje van arme komaf. De ontwikkelingen voeren de betrokkenen later ook nog naar West-Duitsland, waar Kurt zijn eigen identiteit opnieuw moet definiëren. ‘Werk ohne Autor’ omspant ruim dertig jaar, is gebaseerd op het leven van kunstenaar Gerhard Richter en gaat over grote thema’s als oorlog en vrijheid, liefde en kunst, en goed en kwaad. De personages zijn hier wat meer zwart-wit neergezet dan in ‘Das Leben der Anderen’, maar het resultaat staat als een huis.

Vandaag op TV