TV Krant

Widows (2018)


WidowsMichelle.jpg
Een stel vrouwen beraamt een grootse overval. We hebben het hier niet over het vervolg op ‘Ocean’s 8’, maar over ‘Widows’: een film met een prima mix van misdaad, thriller en drama.

Vijf jaar na het Oscar-winnende ’12 years a slave’ is regisseur Steve McQueen terug met ‘Widows’, gebaseerd op de gelijknamige Engelse serie uit de jaren tachtig. Voor de film situeerde McQueen het verhaal in het Chicago van nu, om gelijk het huidige klimaat van Amerika te becommentariëren: politiegeweld tegen zwarten, de #metoo-beweging, onbetrouwbare politici enzovoort.

Laatste klus
De echtgenoot van Veronica (Viola Davis) is een topcrimineel. Bij een overval komt hij, samen met zijn handlangers, om het leven. De miljoenen die zij zouden buitmaken waren bestemd voor een invloedrijk persoon. Deze komt nu de schuld opeisen bij Veronica en de andere weduwen, onder wie Linda (Michelle Rodriguez). Er zit voor devrouwen niets anders op dan de laatste klus van hun mannen af te maken…

Steve McQueen
Steve McQueen is van origine kunstenaar. Pas op 38-jarige leeftijd regisseerde hij zijn eerste speelfilm. Hij maakt ook kunst van zijn films, door scènes net even iets anders op te nemen dan normaal. In ‘Widows’ zie je bijvoorbeeld een vlammende speech van een dominee, waarbij de camera in een minutenlang shot alleen op zijn gezicht is gericht, en je van de bomvolle kerk enkel het aanzwellende enthousiasme hoort. Doordat McQueen je anders laat kijken wordt een reguliere scène opeens interessant.

Waardigheid
‘Widows’ is realistisch en rauw, maar valt vooral op door de prima geschreven vrouwenrollen. De weduwen zijn stuk voor stuk beschadigde vrouwen, die door hun mannen bedrogen, in elkaar geslagen of onderdrukt werden. Het is mooi om te zien hoe zij met grimmige vastberadenheid een levensgevaarlijke operatie op poten zetten. Of de overval lukt of niet, één ding hebben ze al herwonnen: hun waardigheid en zelfrespect.

Vandaag op TV



popup1019.jpg