TV Krant

Valerian and the city of a thousand planets (2017)


TVK1730_14_15_05.jpg
‘Valerian and the city of a thousands planets’ is de duurste film uit de Franse geschiedenis. Hij kostte bijna 200 miljoen euro. Voor dat geld krijg je meer bijzondere wezens dan in ‘Star wars’, maar het verhaal is wat gewoontjes.

Vanwege zijn familiefilm ‘Arthur and the minimoys’ interviewden we de Franse regisseur Luc Besson in 2006
en hij verklaarde dat dit zijn laatste regieklusje was. Niets bleek minder waar; de Franse Dick Maas (maar dan met veel grotere budgetten) heeft sinds die tijd alweer zes films afgerond en daar zitten grote producties bij, zoals ‘Lucy’ met Scarlett Johansson. Het nieuwe ‘Valerian and the city of a thousand planets’ kostte bijna 200 miljoen euro en is daarmee veruit de duurste Franse film ooit. De vorige recordhouder was ‘Astérix en de Olympische Spelen’ die ongeveer de helft kostte. Luc Besson had twintig jaar geleden de duurste: ‘The fifth element’, met een budget van negentig miljoen.

Ark van Noach
‘Valerian and the city of a thousand planets’ is gebaseerd op een Franse strip, maar geheel Engels gesproken om het grote budget terug te verdienen. Het verhaal gaat over twee speciale agenten Valerian (Dane DeHaan) en Laureline (Cara Delevingne) die een gevaarlijke missie krijgen op de rondzwevende metropolis Alpha. Dat is een soort enorme Ark van Noach met dertig miljoen wezens uit alle uithoeken van het heelal. Ergens op dat omvangrijke schip vol totaal verschillende werelden, is iets angstaanjagends aan de hand. Maar wat?

Rihanna in 3D
Luc Besson leeft zich uit en maakt van zijn film een plaatjesboek vol bizarre wezens. Rubberachtige vogels die informatie verhandelen, kwallen die herinneringen oproepen, een gordeldier dat dingen kan kopiëren en trolachtige wezens in een gevaarlijke onderwereld. Als kijker val je van de ene in de andere verbazing, zeker omdat al die pracht en praal in levensecht 3D gepresenteerd wordt. Zangeres Rihanna laat zichzelf ook in drie dimensies bekijken en speelt in een muziekclipachtige scène een sexy danseres die continu van kostuum en zelfs van uiterlijk wisselt.

Kleurrijk spektakel
Het verhaal sneeuwt wat onder door al die bizarre uitstapjes, maar is gelukkig eenvoudig gehouden, zodat het tussen de bijzondere intermezzo’s door te volgen blijft. Ook is er genoeg ruimte voor grapjes. Valerian en Laureline kibbelen flink wat af en in een specifieke scène wordt de bril van een wezen met slijm bekogeld, waardoor het die typische glazen met groen en rood krijgt waarmee we vroeger 3D-films keken. Onvergelijkbaar met de diepte die de filmgoochelaars ons tegenwoordig voorschotelen. Achter alle driedimensionale weelde gaan thema’s schuil over vrede en het samenleven van verschillende rassen, maar Besson waakt ervoor die te boodschapperig te maken.
Het gaat vooral om het vermaak en als kleurrijk spektakel is zijn film meer dan geslaagd.

Vandaag op TV


Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.