TV Krant

Regression (2015)


reg.jpg
'Regression' is een griezelige film over satanische rituelen, in donkere tinten geschoten door regisseur Alejandro Amenábar ('The others'). Het is ook een psychologische thriller vol onderliggende lagen die de aandacht knap vast weet te houden tot het laatste halfuur. Regression' is gebaseerd op ware gebeurtenissen, wordt ons in de eerste minuten van de film ingeprent. Dat is een bewering die een film in de ogen van sommige kijkers extra authenticiteitswaarde verschaft, maar voor anderen nietszeggend is omdat je er alle kanten mee op kunt. Met hetzelfde gemak zou je het stempeltje op 'E.T. ' kunnen plakken (mensen hebben wel- eens beweerd dat ze contact hebben gehad met buitenaardsen) of 'Jurassic Park' (dinosaurussen hebben echt bestaan). 'Regression' grijpt niet terug op een specifiek geval, maar op een golf van verklaringen over satanische rituelen in de Verenigde Staten, zo'n dertig jaar geleden. Ach, uiteindelijk gaat het er vooral om of er een goede film voortkomt uit die 'ware gebeurtenissen'.

Sterke start
'Regression' begint in elk geval knap. Regisseur Alejandro Amenábar maakte eerder thrillers als 'The others' en 'Vanilla sky' en weet snel een macaber sfeertje te schetsen. Dat doet hij met laag gefilmde, schokkerige camerabeelden, veel duistere, blauwgrijze tinten en een hoofdrolspeler (Ethan Hawke) die als agent zo op zijn tenen loopt en zo wordt meegesleept door de zaak waaraan hij werkt dat zijn collega's waarschuwen: ?Ga toch eens mee bowlen, je kunt wel wat ontspanning gebruiken.?

Emma Watson
Bij dit soort thrillers is het gevaarlijk om te veel over het verhaal te vertellen. Voor de makers is het de kunst om de kijker te voeden met hele en halve aanwijzingen en het verhaal nu en dan op zijn kop te zetten met nieuwe onthullingen. Daarom geven we hier een zeer beperkte weergave van de plot. Ethan Hawke speelt Bruce Kenner, een agent in een stadje in de Amerikaanse staat Minnesota. Daar heeft een meisje (Emma Watson) haar vader beschuldigd van incest. De vader geeft dat toe, maar zegt tegelijkertijd zich niets te herinneren. Terwijl Bruce in deze nare zaak spit, komen er steeds meer dingen naar boven die het politiecorps, de geloofsgemeenschap en de rest van het dorp op z'n kop zetten.

Mix van genres
'Regression' werkt het best in het eerste uur als de film genres mixt. We zien iets van de klassieke horrorfilm, met piepende schuurdeuren en schrikeffecten. We krijgen wat psychologische horror toegediend, met ingrediënten als massahysterie en hypnose. Tegelijkertijd is het een portret van een Amerikaans stadje rond 1990, een afgesloten gemeenschap waar de kerk een belangrijke rol speelt en waar iedereen elkaar kent, zodat verhalen als een lopend vuurtje de ronde doen. Het is ook een film over angst. Terwijl de film zelf eng is, wordt ook de vraag gesteld: waarom zijn mensen zo vatbaar voor angst? Waarom willen mensen bang gemaakt worden door een film zoals deze of enge gebeurtenissen in hun echte leven?

Ethan Hawke
Zoals gezegd is het eerste uur boeiend, spannend en eng. Maar dat komt omdat je dan nog aan het lijntje wordt gehouden. In het laatste halfuur gaat 'Regression' alsnog de mist in. De plotselinge plotwendingen (die in 'The others' indruk maakten) blijken voorspelbaar. Ze missen het gewenste schokeffect omdat je ze ruim van te voren ziet aankomen. Aan de ene kant gaat de film daardoor als een nachtkaars uit, maar aan de andere kant blijven de karakters boeien. Hawke speelt geweldig als de agent die door slaaptekort niet meer helder denkt. Zijn rol doet in dat opzicht wat denken aan die van Al Pacino in 'Insomnia'. We zien zijn ogen steeds verder invallen terwijl hij zich wanhopig vastbijt en alle opgenomen verhoren terugluistert tot hij ze uit zijn hoofd kent. Ethan Hawke is ondanks zijn twee Oscarnominaties ('Boyhood', 'Training day') een onderschat acteur. Zijn rol maakt van 'Regression' een film die uiteindelijk beter is dan je je direct na het tegenvallende einde herinnert. En dat is eigenlijk wel toepasselijk voor een film over angst en het geheugen.
'Hermelien' krijgt een 10!
Van de drie kinderen die in de 'Harry Potter'-reeks opgroeiden, lijkt Emma Watson het best terechtgekomen. Dit is al haar zesde film buiten de tovenaarsreeks en bovendien is ze een veelgevraagd fotomodel en het gezicht van het modemerk Burberry. Daarnaast is Emma maatschappelijk actief, ze komt op voor de gelijkheid van vrouwen. Heel goed 'Hermelien', je krijgt een 10 met een griffel.

Vandaag op TV