TV Krant

Bodies bodies bodies (2022)


bodies.jpg
Een stel vrienden komt samen voor een spel, waarbij een van hen de ‘moordenaar’ is. Het wordt grimmig als er echte slachtoffers vallen in het solide ‘Bodies bodies bodies’ van ‘onze’ Halina Reijn.

Bee (Maria Bakalova, foto, tweede rij, l.) wordt door haar kersverse vriendin Sophie (Amandla Stenberg, foto, tweede rij, m.) meegenomen naar de afgelegen villa van Sophie’s ex-vriend David (Pete Davidson, foto, eerste rij, m.). De ontvangst is niet heel hartelijk: er is enig oud zeer aanwezig tussen Sophie en enkele aanwezigen. En Bee, die van eenvoudige komaf is, voelt zich ongemakkelijk tussen de verveelde rijkeluiskinderen waar de groep uit bestaat. De sfeer is dus al om te snijden als in de avonduren het spel ‘Bodies bodies bodies’ wordt gespeeld; een soort ‘De verraders’, waarbij een anonieme dader steeds iemand ‘vermoordt’ en de rest van de groep moet uitvogelen wie de moordenaar is. Maar dan valt er echt een slachtoffer… de paranoia binnen de groep, gevoed door drank, drugs, slechte onderlinge verhoudingen en een stroomuitval, zorgt dat in het donkere huis weldra meer slachtoffers vallen.

Halina regisseert
Na jarenlang succesvol te zijn geweest als actrice in het theater en op het witte doek, besloot Halina Reijn (l.o.) zich in 2019 te richten op het regisseren. Haar debuutlm ‘Instinct’ werd goed ontvangen. Voor haar tweede lm verkaste ze naar de Verenigde Staten, waar ‘Bodies bodies bodies’ positieve recensies ontving. Halina heeft daarbij het geluk dat de cast niet uit onbekenden bestaat. Maria Bakalova was genomineerd voor een Oscar voor haar rol in de tweede ‘Borat’-lm en Pete Davidson had een veelbesproken romance met Kim Kardashian. Dat leverde gratis publiciteit op voor ‘Bodies bodies bodies’.

Niet helemaal horror
Als je het basisgegeven hoort, klinkt het als een generieke horrorlm: een groep jonge mensen in een afgelegen landhuis, de stroom valt uit, buiten raast een storm en binnen waart een moordenaar rond. Maar Halina Reijn weet er toch meer van te maken. Fans van horrorfilms zullen zelfs wat teleurgesteld zijn. Hoewel de film een paar aardig in beeld gebrachte moorden bevat, focust de regisseur vooral op het intermenselijke contact. Hoe zijn de onderlinge verhoudingen? Hoe zit het met jaloezie, afgunst en afkomst? Iedereen acteert erg naturel, en Halina zit ze met de camera dicht op de huid.

Drama
Het psychologische drama komt een stuk beter uit de verf dan het thrillergedeelte. Je zit nooit nagelbijtend van spanning te kijken, ook niet als de meiden hysterisch gillend door de duistere villa rennen. Om de kijker een beetje een blik te gunnen op wat er gebeurt, wordt er slim gebruik gemaakt van alternatieve lichtbronnen als glowsticks, zaklampen, oplichtende smartphoneschermen en noodverlichting. Maar toch tast je regelmatig in het duister over wat er waar gebeurt, en met wie.

Vandaag op TV