TV Krant

Friends with benefits (2011)


vt.jpg
Na allebei uit een mislukte relatie te zijn gekomen, hebben Dylan en Jamie in ‘Friends with benefits’ geen zin zich weer te binden. Maar ze voelen zich wel erg tot elkaar aangetrokken. Het duo besluit om seksmaatjes te worden, zonder verdere verplichtingen.

Dylan (Justin Timberlake) is een succesvol schrijver bij een tijdschrift in Los Angeles. Een vooraanstaand magazine in New York wil hem graag hebben, en headhunter Jamie (Mila Kunis) moet hem in de watten leggen zodat hij ‘ja’ zal zeggen tegen de baan. Als ze elkaar ontmoeten is er gelijk een klik. Het duo praat al snel honderduit, onder meer over de slechte relaties die ze hebben gehad. Beiden zweren dat ze absoluut klaar zijn met verbintenissen. Maarja, het fysieke aspect is wel iets dat ze missen. Dylen en Jamie besluiten tot een zakelijke overeenkomst: ze zullen vrienden worden die toevallig ook met elkaar naar bed gaan. Oftewel: Wel de lusten, maar niet de lasten van een relatie. In het begin is er geen vuiltje aan de lucht, maar langzaam bedreigen gevoelens als genegenheid, jaloezie en verliefdheid hun pact.

Hetzelfde thema
Eens in de zoveel tijd komen er kort na elkaar twee films uit met praktisch hetzelfde thema. ‘Armageddon’ en ‘Deep impact’ probeerden in 1998 allebei een reusachtige meteoriet te stoppen die op ramkoers met de aarde lag. Hetzelfde jaar speelde een klunzige mier de hoofdrol in de animatiefilms ‘A bug’s life’ en ‘Ants’. En wat te denken van ‘Capote’ (2005) en ‘Infamous’ (2006), die beide gaan over schrijver Truman Capote die research doet voor zijn meesterwerk ‘In cold blood’. 2011 zal de annalen ingaan als het jaar van de vreemdgaande vrienden. Zowel ‘No strings attached’ (kwam uit in februari) als ‘Friends with benefits’ gaan over een jongen en een meid die hun platonische vriendschap op willen neuken, eh, leuken door met elkaar naar bed te gaan.

Scream
‘Friends with benefits’ is de betere film. Hij zit slimmer in elkaar dan ‘No strings attached’, waarin Ashton Kutcher en Natalie Portmans aan- en afstootspelletje snel gaat vermoeien door een lui script, waarin je alle ontwikkelingen van mijlenver ziet aankomen. Het leuke aan ‘Friends with benefits’ is dat deze romantische comedy knipoogt naar de ‘regels’ van het genre. Dylan en Jamie kijken zelfs een romcom op tv, waarin alle clichés langskomen. Witte duiven, een koetsje, de omhelzing op het station, de aanzwellende vioolmuziek om te markeren wanneer er gehuild en gelachen moet worden… Grinnikend kijken ze elkaar aan: Zooo voorspelbaar!’ Maar je raadt het al: ondertussen worden ze wél verliefd op elkaar (onder begeleiding van vioolmuziek), en krijgen we fijne romantiek voorgeschoteld. Wat dat betreft zou je ‘Friends with benefits’ de ‘Scream’ onder de romcoms kunnen noemen. In die horrorfilm worden ook alle conventies van dat genre op de hak genomen, maar slaagt erin toch eng te zijn.

Juiste snaar
Regisseur Will Gluck (die hiervoor het leuke ‘Easy A’ heeft gemaakt) weet ook op andere momenten de juiste snaar te raken. Mr. Harper (Richard Jenkins), de vader van Dylan, heeft Alzheimer. Dit zou voor loodzware stukken kunnen zorgen. Maar dat gebeurt niet; in de scènes met Mr. Harper vermijdt de film vals sentiment en weet ons juist te ontroeren (zeker met dank aan klasse-acteur Jenkins). ‘Friends with benefits’ heeft naast ‘de verstrooide vader’ nog een stel personages die vaak in romcoms opdraven. De lekker gekke hippiemoeder (Patricia Clarkson), de homoseksuele, oversekste collega (Woody Harrelson) en de begripvolle zus (Jenna Elfman). Maar de film laat zien dat clichétypetjes helemaal niet erg zijn, als je ze maar geïnspireerd neerzet. Harrelson bijvoorbeeld, maakt van artdirector Tommy een homo die heteroseksueler is dan de meeste hetero’s, en waar alle vrouwen voor vallen. Zo’n soort twist maakt een belegen typetje gelijk weer fris.

Komisch talent
En hoe fris zijn de ‘friends’ uit de titel? Ze zien er allebei fotogeniek uit, dus de eerste aanblik zit wel snor. Helaas heeft Justin Timberlake ons (weer) niet overtuigd als acteur. Op zich doet hij het wel adequaat, zegt keurig op de juiste momentjes zijn tekst op, maar we blijven in hem een zanger zien die door zijn populariteit mag acteren. Mila Kunis daarentegen… Zij is niet alleen bloedmooi, maar ook nog eens gezegend met een heerlijk komisch talent, en een durf om zich in gênante situaties te gooien. Als Jamie Dylan ophaalt van het vliegveld, belandt ze door een bizarre samenloop van omstandigheden op de bagageband, waar Jamie over koffers en tassen heen moet kruipen om de bagage van Dylan te pakken te krijgen. Met een stalen gezicht voert ze de slapstick uit. Bij Kunis is de comedy naturel, terwijl Timberlake hard moet werken om de lachers op zijn hand te krijgen. Maar ook hij profiteert van de scherpe dialogen en de frisse grappen in ‘Friends with benefits’. En zo blijkt deze anti-romantische comedy pardoes één van de beste romcoms te zijn die we in lange tijd gezien hebben.

Vandaag op TV