TV Krant

Conan the barbarian (2011)


con.jpg
Als kind moest Conan lijdzaam toezien hoe zijn dorp met de grond gelijk werd gemaakt door de meedogenloze krijgsheer Khalar Zym. Als volwassen man zweert Conan wraak, maar Khalar Zym heeft bovennatuurlijke krachten aan zijn zijde.

Ooit werd een masker die de drager onoverwinnelijk maakte, in stukken gebroken, en verdeeld onder diverse stammen. Krijgsheer Khalar Zym (Stephen Lang) is nu op zoek naar die delen, en maakt alle dorpen waar hij langskomt met de grond gelijk. Zo ook het dorp van de jonge Conan, die ternauwernood weet te ontsnappen aan de slachting waarbij ook zijn vader Corin (Ron Perlman) wordt gedood. Als volwassen man is Conan (Jason Momoa) uitgegroeid tot een bijzonder goede krijger, die maar één ding wil: het hoofd van Khalar Zym. Deze heeft ondertussen het masker compleet. Het enige wat ontbreekt om het masker echt magisch te maken is het bloed van een ‘puurbloed’, te weten priesteres Tamara (Rachel Nichols). Conan kidnapt haar voordat ze in handen van Khalar Zym valt. Maar Zyms dochter Marique (Rose McGowan) is een halfheks, en met haar magische krachten is het een kwestie van tijd voordat Conan en Tamara worden gevonden. En met zijn zwaard lijkt Conan weinig te kunnen uitrichten tegen de demonen die Marique op kan roepen.

Lompe film
‘Conan the Barbarian’ is een lompe film. Vaak is deze benaming niet complimenteus bedoeld, maar de makers van ‘Conan the Barbarian’ zullen het wel zo opvatten. Want in de wereld die zij in de gelijknamige film scheppen, is geen plaats voor het spreken met twee woorden, je aan de regels houden en oude dametjes helpen bij het oversteken. Het is een brute wereld, waarin primair wordt gehandeld, en alles in het teken staat van overleven. De belichaming daarvan is Conan, neergezet door Jason Momoa. De Hawaiiaan moest in de grote voetstappen treden van Arnold Schwarzenegger, die Conan begin jaren 80 in twee films neerzette. Maar Momoa doet het prima, hij geeft de barbaar iets broeierigs en soepels mee wat de Oostenrijkse eik ontbeerde. Echt acteren is niet Momoa’s sterkste kant, maar in de vechtscènes is hij imposant. En die zitten er meer dan genoeg in.

Vlijmscherp zwaard
Bloed en ingewanden vliegen je om de oren, als Conans vlijmscherpe zwaard door zijn tegenstanders klieft. Het snoeiharde geweld begint al in de proloog, als we zien hoe baby Conan reeds vóór zijn geboorte met geweld te maken krijgt: zijn moeder wordt hoogzwanger tijdens een gevecht met een zwaard in haar buik gestoken, en Conan komt via deze alternatieve keizersnee ter wereld. “Als eerste proefde hij geen melk, maar bloed”, horen we de gedragen stem van verteller Morgan Freeman zeggen. En als 13-jarige jongen (indrukwekkend neergezet door Leo Howard) wordt Conan onderworpen aan een heldhaftigheidstest. Hij moet een parcours door vijandelijk gebied afleggen. Na een confrontatie met volwassen krijgers keert Conan triomfantelijk terug… Met de hoofden van zijn tegenstanders.

Magisch realisme
Deze scènes zouden iets potsierlijks kunnen hebben, maar de wereld van Conan is gedrenkt in magisch realisme, waarin ook monsters, tovenaars en heksen voorkomen. Een wereld die beter bekend is als ‘Swords & Sorcery’, bedacht door Conans geestelijke vader Robert E. Howard (ook de bedenker van Solomon Kane en Kull the Conqueror). In die wereld is voor subtiliteit geen plaats, dus worden alle daden en personages met een flinke scheut overdrijving neergezet. Vandaar dat zowel Conan als z’n tegenstanders beren van mannen zijn, vol met littekens en imposant vechttuig.

Vrouwenrollen
Halfheks Marique en priesteres Tamara zijn de enige vrouwenrollen in de film (als je de vele topless slavinnen even niet meetelt). Het is een wereld waar de vrouwenemancipatie nog geen voet aan de grond heeft gekregen, want Tamara wordt flink gecommandeerd door Conan. ‘Loop vrouw!’ ‘Zit vrouw!’. Het was een andere tijd zullen we maar zeggen. Gelukkig is Tamara zeker geen volgzaam grijs muisje, en dient ze Conan regelmatig van repliek. Maar als zijn ‘Zwijg vrouw!’ weinig indruk op haar maakt, propt hij een stuk stof in Tamara’s mond om haar stil te krijgen. Niks politiek correct, in de ‘Swords & Sorcery’-wereld is de man de baas.

Trilogie
De filmmaatschappij verwacht veel van ‘Conan the barbarian’, want ze hebben Jason Momoa vastgelegd voor nog twee films. Nadeel hiervan is dat je aan het einde van deze film merkt dat het geen op zichzelf staand deel is. Bepaalde verhaallijnen blijven te opzichtig open (zo kunnen we ons niet voorstellen dat de passievolle nacht tussen Conan en Tamara geen gevolgen heeft). Aan de andere kant kijken we uit naar meer films. Want door het ruime budget ziet de wondere wereld die we voorgeschoteld krijgen er imposant uit. En is Conan in al zijn simpelheid een verfrissende verschijning. Zoals hij zelf zegt: “I live, I love, I slay… I am content.”

Vandaag op TV