TV Krant

Solomon Kane (2009)


sol_01.jpg
De brute kapitein Solomon Kane heeft na een leven vol geweld nog één kans om zijn ziel te redden. Maar het pad dat hij hiervoor moet nemen is haast nog gewelddadiger dan zijn vroegere leven!

Aan het eind van de zestiende eeuw trekt de Britse scheepskapitein Solomon Kane (James Purevoy) in naam van het Britse koninkrijk plunderend de wereld over. De rooftochten en bijbehorende moordpartijen gaan hem goed af, tot hij een verkeerd kasteel overvalt en oog in oog komt te staan met een gezant van de duivel. Kane weet te ontsnappen, maar zijn ziel is wel voor eeuwig verdoemd als hij vanaf nu ook maar één millimeter van het rechte pad afwijkt. Het lukt Kane om een redelijk vredig leven op te bouwen, tot een groot deel van de bevriende familie Crowthorn bruut wordt vermoord door een bende van de demonische magiër Malachi (Jason Flemyng). De dochter Meredith (Rachel Hurd-Wood) wordt ontvoerd door Malachi’s mannen. Kane zet de achtervolging in; hij is eerder bereid zijn ziel op te geven dan dat hij Meredith opgeeft...

Sword & sorcery
De Amerikaanse schrijver Robert E. Howard heeft in zijn korte leven (hij pleegde in 1936 op 30-jarige leeftijd zelfmoord) eigenhandig een nieuw genre uit de grond gestampt: ‘sword & sorcery’. Een mix van middeleeuwen (ridders, kastelen, jonkvrouwen) en magie (monsters, tovenaars, demonen). Zijn bekendste personage is Conan de barbaar, die met veel spierballenvertoon (letterlijk en figuurlijk) werd neergezet door Arnold Schwarzennger in films uit 1982 en 1984. Andere figuren uit de wondere wereld van Howard zijn Red Sonja en Kull the conqueror (die respectievelijk in 1985 en 1997 werden verfilmd). En dan is er nu Solomon Kane’s vuurdoop op het witte doek.

Geen spiermassa, wel acteertalent
James Purevoy mag dan de spiermassa van Schwarzenegger ontberen, de Britse acteur heeft de beschikking over iets belangrijkers: echt acteertalent. Het soms hoogdravende taalgebruik rolt Purevoy makkelijk over de lippen, en hij zet Solomon Kane serieus neer, waardoor hij voor ons een anker van realiteit wordt in de magische wereld waar hij in verkeert. Wij kennen Purevoy vooral van de puike historische dramaserie ‘Rome’, waar hij de geslepen Marcus Antonius neerzette. Iets van diens dualisme (Antonius is niet slecht, maar ook niet goed) past hij ook toe in de rol van Solomon Kane. In zijn oude leventje vol moord en doodslag is het een hufter eerste klas. Na zijn bekering wil hij het geweld afzweren, maar dat valt niet mee als het pad naar verlichting bezaaid is met net zulke slechteriken als Kane eens was. Voor zichzelf gooit hij het op een akkoordje: zolang bloedvergieten maar in dienst staat van een nederige zaak (in dit geval de bevrijding van Meredith) mag het. Zinvol geweld dus!

Ouderwetse effecten
Kane’s wereld wordt bevolkt met enge wezens en tovenarij, en heeft in die zin raakvlakken met ‘Lord of the rings’. Alleen zal het volledige budget van ‘Solomon Kane’ ongeveer hetzelfde zijn als wat de catering van die filmtrilogie ter beschikking had. Maar de makers van ‘Solomon Kane’ besteden hun geld wijs. Hier worden geen peperdure fotorealistische wezens gecreëerd uit de computer, maar zien we ouderwets geschminkte mensen als monsters. Gelukkig maar, want vaak zie je als kijker toch als effecten uit de computer komen, en raak je snel uit een film. Wij telden in ‘Solomon Kane’ maar twee scènes waarbij de wezens digitaal gemaakt waren: een stel demonen die zich in duistere spiegels schuilhielden en een -behoorlijk imposant- vuurmonster.

Gebroederlijk geloven
Solomon Kane wordt, na zijn duivelse ontmoeting, een dienaar van God. Regelmatig slaat hij zijn ogen ten hemel en vraagt om kracht. Kane wordt op een gegeven moment zelfs gekruisigd! Maar voor de mensen die zich nu wat ongemakkelijk gaan voelen: wees gerust, je wordt niet op een hinderlijke wijze bekeerd. In ‘Solomon Kane’ wordt het christendom niet opgevoerd als het enige (juiste) geloof, maar staat het gebroederlijk naast heidense geloofsopvattingen, druïden, en hekserij. En bepaalde scène zou je op twee manieren kunnen uitleggen. Nadat Solomon Kane van het kruis is gehaald wordt hij verzorgd door een kruidenvrouwtje, je zou haar zelfs een witte heks kunnen noemen. Met plantenextracten en geheimzinnige spreuken (waarbij ze alles aanroept behalve God) zorgt zij ervoor dat Kane er weer bovenop komt. Dus heeft het geloof of hekserij hem nu beter gemaakt? Jij mag het zeggen.

Lord of the rings
‘Solomon Kane’ heeft een gothisch sfeertje, met donkere wolken waaruit het eeuwig lijkt te regenen, en personages met rokende fakkels die door de zuigende blubber aan het zwoegen zijn. Het is allemaal wat duisterder dan genregenoot ‘Lord of the rings’. Maar zeven jaar na het sluitstuk van die trilogie zijn de avonturen van Solomon Kane (waarvan de filmmakers hebben gezegd minstens drie delen te willen maken) het beste alternatief in het swords & sorcery-genre op dit moment.