TV Krant

Red eye (2005)


red_01.jpg
Een vliegreis loopt voor Lisa Reisert op een ramp uit. Het vliegtuig stort niet neer, maar haar wereld stort wél in. Een medepassagier dreigt namelijk Lisa’s vader te vermoorden, als zij niet meehelpt om iemand ánders om te brengen…

Carrièrevrouw Lisa Reisert (Rachel McAdams) vliegt voor haar werk letterlijk van hot naar her. Niet dat dit haar favoriete bezigheid is, want Lisa heeft last van vliegangst. Maar een nachtvlucht naar Miami lijkt een stuk aangenamer te worden als ze in de vertrekhal Jackson Ripner (Cillian Murphy) ontmoet. Ze raken met elkaar aan de praat, drinken een drankje en flirten wat met elkaar. Lisa vindt het dan ook helemaal niet erg als ze naast elkaar blijken te zitten in het vliegtuig. Maar al snel laat Jackson zijn vriendelijke masker vallen en onthult waarom zij elkaar ‘toevallig’ hebben ontmoet: hij maakt deel uit van een complot om een hoge pief van de Amerikaanse regering te vermoorden, en Lisa speelt hier een cruciale rol in. Als zij niet meewerkt, zal haar vader (gespeeld door Brian Cox) worden vermoord.

De verwachtingen waren hooggespannen toen regisseur Wes Craven begin dit jaar met de weerwolfhorrorfilm ‘Cursed’ kwam. Maar helaas; de filmmaatschappij wilde er persé een film van maken voor 12 jaar en ouder (in plaats van de gebruikelijke 16 jaar), en haalde alle enge scènes eruit. Het resultaat was op zijn vriendelijkst gezegd vlees noch vis. We kunnen hier flink stampij gaan schoppen (wat dacht die *#@* filmmaatschappij wel niet?! Een weerwolffilm hóórt voor 16 jaar en ouder te zijn, compleet met bloederige scènes. Zo ga je niet om met de ‘master of horror’ Craven, die ons klassiekers als ‘Nightmare on Elm street’ en ‘The hills have eyes’ bracht). Maargoed, wij brengen liever goed nieuws, en dat is dat Craven zich nu prima revancheert met ‘Red eye’.

Niet dat ‘Red eye’ (de titel slaat op de laatste nachtvlucht van een vliegtuig, als de meeste passagiers met kleine oogjes aan boord zitten) een typische Wes Craven film is. Het is namelijk geen horrorfilm, maar meer een thriller. En dan ook nog een thriller met duidelijke beperkingen voor een filmmaker. Want hoe hou je een film visueel interessant als deze zich voor 90 procent aan boord van een niet zo heel groot vliegtuig afspeelt? Gelukkig is Craven boven alles een zeer kundig filmmaker, die met zijn dik dertig jaar ervaring achter de camera in elke genre wel kwaliteit kan leveren (want jawel mensen, dit is ook de man die ons het muzikale drama ‘Music from the heart’ met Meryl Streep bracht). In ‘Red eye’ weet hij elke centimeter van de kleine vliegtuigcabine te benutten. De camera glijdt vloeiend door de krappe gangpaden, abrupt naar links of rechts zwenkend om een passagier op de korrel te nemen. En Craven maakt optimaal gebruik van de leeslampjes boven de stoelen. In het vage schijnsel hiervan lichtten de staalblauwe ogen van Jackson Ripner onheilspellend op. Ook weet Craven het beste uit zijn twee hoofdrolspelers Rachel Adams en Cillian Murphy te halen, naast leuk ingevulde bijrollen (het nieuwsgierige meisje, de babbelzieke bejaarde, de hautaine stewardess) die met korte komische noten voor de broodnodige adempauze zorgen in het beklemmende verhaal.

Het verhaal is geschreven door Carl Ellsworth, die hiermee zijn eerste script afleverde. Tot zijn grote verbazing overigens. “Ik verwachtte elk moment te worden vervangen door een meer ervaren scriptschrijver, maar ze lieten me blijven tot het eind.” Leuk voor Carl, en voor het grootste deel ook leuk voor de kijker. De grote verrassing komt na twintig minuten, als de sympathieke Jackson een koelbloedige moordenaar blijkt te zijn. Vervolgens volgt er een uiterst spannend stuk aan boord van het vliegtuig, waarin Lisa wanhopig zoekt naar mogelijkheden om haar vader en de medepassagiers te waarschuwen. Maar in de laatste akte lijkt Ellsworth zijn kruid verschoten te hebben, als hij de kijker naar een weinig verrassend einde toe loodst. Een meer geroutineerde scriptschrijver had voorvoeld dat er op dat punt iets extra’s nodig was, en had nog een laatste konijn uit de hoge hoed getoverd in de vorm van een onverwachte twist. En zo zorgt de hobbelige landing voor de enige smet op de verder aangename vlucht die ‘Red eye’ is.

Vandaag op TV