TV Krant

Vortex (2022)


Vortex_st_4_jpg_sd-high.jpg
De provocatieve Argentijnse filmmaker Gaspar Noé maakt met ‘Vortex’ een voor zijn doen zeer gevoelige film over de laatste fase in het leven van een bejaard echtpaar.

De in Frankrijk werkende door het appartement. Vaak zijn regisseur Gaspar Noé het linker- en het rechterscherm weet al ruim twintig jaar spiegelingen van elkaar. Hij zijn publiek omver te blazen met films vol schokkende elementen. In ‘Irréversible’ was het een langdurige verkrachtingsscène die menigeen deed gruwen, in ‘Love’ waren het de expliciete seksscènes die een deel van het publiek op de kast joegen. Niets van dat alles in ‘Vortex’, al kan de slotconclusie zijn dat deze film angstaanjagender is dan alle voorgangers. Centraal staat een naamloos hoogbejaard echtpaar dat we maar even Hij en Zij noemen. Ze wonen in een Parijs’ appartement, dat vol staat met boeken en videobanden. Hij was, en is, filmcriticus en werkt aan een boek over film en dromen. Zij was psychiater, maar is nu zelf de draad van het leven aan het kwijtraken.

Onontkoombaar lot
Noé kiest voor een opvallende stijl en gebruikt split screens (een scherm met twee gescheiden beelden) die beide hoofdrolspelers volgen op hun gang wordt gespeeld door de Italiaanse cineast Dario Argento, de regisseur van de horrorklassieker ‘Suspiria’ en vooral bekend als schrijver van de westernklassieker ‘Once upon a time in the West’. Zij wordt gespeeld door Françoise Lebrun. Soms komt hun zoon Stéphane (Alex Lutz) op bezoek. Die maakt zich zorgen over de dementie van zijn moeder, maar is niet in staat echt hulp te bieden. Het verhaal verloopt traag, zoals het leven zelf, maar dat maakt dat de betekenis van het naderende einde hard binnenkomt. Een onontkoombaar lot wordt in 142 minuten voelbaar in beeld gebracht.

Vandaag op TV