TV Krant

Benedetta (2021)


Benedetta_st_6_jpg_sd-high_Photo-by-Guy-Ferrandis.jpg
De jonge non Benedetta krijgt religieuze en amoureuze visioenen. Dit is een gevaarlijke combinatie in het Italië van de zeventiende eeuw, in deze pakkende film van Paul Verhoeven. Nog voordat ‘Benedetta’ in première ging, stond de film al bekend als ‘die lesbische nonnenfilm’ waarbij een Mariabeeldje werd gebruikt voor seksueel genot. Maar deze gemakzuchtig geroepen aspecten vormen maar een klein radertje in een veel groter verhaal dat de film vertelt. Regisseur Paul Verhoeven speelt op grote schaal met het ‘wat is waar’-principe. Benedetta (Virginie Efira) is ervan overtuigd dat Jezus via haar communiceert én haar beschermt. De film laat subtiel zien hoe zij telkens in haar waarheid wordt gesterkt. Zo valt er een Mariabeeld dat Benedetta op een haar na mist. De pest waart overal rond, behalve in Pescia. De non heeft levensechte dromen waarin Jezus haar als zijn vrouw neemt... en waaruit ze wakker wordt met stigmata: de wonden van Jezus op haar handen en voeten. De camera glijdt echter even over een glasscherf die bij haar in de buurt ligt: heeft ze de wonden dan toch zelf aangebracht?

Enkeltje brandstapel
Als kijker ben je geneigd Benedetta te geloven. Wars van enige (zichtbare) sluwheid of doortraptheid verkondigt zij haar boodschap, ook al betekent dit welhaast zeker een enkeltje brandstapel vanwege blasfemie. Virginie Efira is grandioos in de titelrol. Benedetta blijft haar waardigheid behouden, ook de al vaak genoemde seksscènes met mede-non Bartolomea (Daphné Patakia) worden nooit ordinair. De film is niet voor iedereen, want Verhoeven deinst er niet voor terug om de letterlijke en figuurlijke vuiligheid van de zeventiende eeuw, inclusief pestslachtoffers, in volle glorie te tonen. Maar heeft Verhoeven ooit een film voor iedereen gemaakt?

Vandaag op TV