TV Krant

Onward (2020)


09_auto_Onward.jpg
Het is Pixar weer gelukt. ‘Onward’ is een heerlijke film vol emotie over twee elfenbroers die op zoek gaan naar een magisch voorwerp om hun vader te zien. Een avontuur voor jong en oud.

Het leek er een beetje op dat Pixar zichzelf aan het herhalen was. Van de laatste vijf films was alleen ‘Coco’ een origineel idee, de rest waren vervolgen. Die waren het kijken best waard, met ‘Toy story 4’ als uitschieter, maar het voelt toch wat makkelijk en te commercieel gedacht. Gelukkig blijkt de animatiegigant ook nog over frisse inspiratie te beschikken. ‘Onward’ is daar een mooi voorbeeld van.

Magie verdwenen
In de wereld van ‘Onward’ is de magie verdwenen. Door de uitvinding van elektriciteit is er automatisch licht en hoeven tovenaars geen vuur meer te toveren. En door de uitvinding van vliegtuigen hoeven allerlei vliegende wezens hun vleugels niet meer te gebruiken en zijn ze lui geworden. Je zou het recente verleden van Pixar met deze thematiek kunnen vergelijken, en kunnen betogen dat de sprankeling uit hun films is verdwenen en dat de animatiefabriek vooral draait op oude ideeën. De films zijn nog steeds knap gemaakt en met liefde uitgevoerd, maar het frisse van de eerste ‘Toy Story’ of ‘Monsters, Inc.’ ontbreekt.

Halve vader
De thematiek van ‘Onward’ is echter weer helemaal nieuw. In deze wereld heeft de techniek de plek van magie overgenomen. We ontmoeten de broers Ian en Barley. Ian is een verlegen en onzekere jongen. Zijn oudere broer wordt niet voor vol aangezien vanwege zijn passie voor magie. Ze groeien op zonder vader, die overleed door ziekte, maar op Ians zestiende verjaardag krijgt hij een bijzonder cadeau. Het is een toverstaf waarmee de vader voor korte tijd weer verschijnt. Helaas lukt dat maar half, waardoor alleen de benen te zien zijn. Nu moeten de jongens op een gevaarlijke missie om hun vader toch nog te kunnen spreken.

Emotioneel
Qua tekenwerk is ‘Onward’ geen meesterwerk. Het is knap en effectief, en er zijn bizarre actiestukken, zoals een wild­watertocht op een chipje. Maar dat zijn we inmiddels gewend van Pixar. De film scoort echter hoog op het gebied van emotie. Er zijn prachtige scènes, zoals die waarin de vader contact zoekt met zijn zoons en zijn voeten over de hunne strijken. Of die waarin Ian het cassettebandje met de stem van zijn vader terugluistert en een gesprek met zijn overleden familielid lijkt te hebben. Dat is een lief, klein moment dat je laat beseffen dat geluk meestal in zulke kleine dingen zit. Deze emoties zijn voor iedereen te begrijpen, en komen nog meer aan als je weet dat regisseur Dan Scanlon (‘Monsters University’) zijn vader verloor toen hij een jaar oud was en hij ook zo’n cassettebandje met de stem van zijn vader kreeg. Ook de opbloeiende relatie tussen de broers overtuigt. Aan het begin van de film hebben ze weinig met elkaar, maar gaandeweg gaan ze elkaar beter begrijpen. ‘Onward’ is een heerlijk familiedrama, vermomd als actiefilm, magisch en emotioneel tegelijk.

Vandaag op TV