TV Krant

Bombshell (2020)


bomb_1.jpg
Nieuwslezeres Gretchen Carlson (Nicole Kidman, m.) wordt ontslagen bij de rechts-conservatieve zender FOX News. De reden is vaag, maar Carlson weet wel waarom: omdat ze niet inging op de seksuele avances van FOX-topman Roger Ailes (John Lithgow). Ze vecht haar ontslag aan, maar het lijkt een verloren strijd tegen het machtige media­bedrijf. Totdat Megyn Kelly (Charlize Theron, l.), een van de sterpresentatrices van FOX, zich achter Carlson schaart, met de mede-
deling dat ook zij door Ailes werd lastiggevallen. FOX doet er alles aan het duo publiekelijk zwart te maken. Maar ze zetten door, en steeds meer vrouwen, onder wie assistente Kayla Pospisil (Margot Robbie, r.), scharen zich aan hun zijde…

Viespeuk
‘Bombshell’ speelt zich halverwege 2016 af, zo’n vijftien maanden voordat de hele #MeToo-affaire rond Harvey Weinstein losbarstte. Met de kennis van nu is het pijnlijk om te zien hoe ten tijde van ‘Bomshell’ seksuele toespelingen en ontoelaatbaar gedrag heel gewoon waren op de FOX News-werkvloer. Vrouwen moesten zich een stroom aan foute opmerkingen laten welgevallen, onder het mom van ‘Dat moet toch kunnen’ en ‘Het is maar een grapje’. Tenenkrommend
is het moment waarop een mannelijke chef een vrouwelijke reporter tijdens een lunch vertelt dat hij haar carrière verder kan helpen… Maar dan moet ze wel met hem naar bed. Als zij hem op een bewonderenswaardig diplomatieke manier zegt dat ze daar geen zin in heeft, pruilt hij: “Nu geef jij mij het gevoel dat ik een viespeuk ben!” Als kijker roep je hard: “Ja! Dat ben je ook!” Maar zij weet dat haar carrière ervan afhangt. En inderdaad, in de volgende scène kan ze haar spullen pakken, want “ze past toch niet in het team”.

Meeslepend
Een topzwaar gegeven kan een topzware film opleveren. Maar ‘Bombshell‘ heeft de feiten verpakt in een mee­slepend verhaal, dat tot leven wordt gewekt door drie uitstekende actrices. Qua uiterlijk vertoon spant Charlize Theron de kroon. Als kijker geloof je bijna niet dat zij in de film zit, zo verbijsterend goed is het make-up- en prothesewerk van Kazu Hiro, die eerder Gary Oldman tot Winston Churchill transformeerde in ‘Darkest hour’.

Schaamte
De rol van Margot Robbie is als enige niet gebaseerd op een bestaand persoon. Haar personage Kayla Pospisil staat voor alle vrouwen die slacht­offer zijn geworden. Ze weet als jonge, ambitieuze assistente een afspraak te regelen bij grote baas Roger Ailes. Kayla hoopt dat hij haar beoordeelt op haar journalistieke kwaliteiten, maar hij wil dat ze rondjes voor hem draait en haar rok omhoog stroopt. Allerlei emoties zien we in Kayla’s ogen de revue passeren. Onschuld, ongeloof, ongemak, en ten slotte schaamte. Erg sterk gedaan.

Vandaag op TV