TV Krant

Motherless Brooklyn (2019)


Motherless3.jpg
Edward Norton regisseert zichzelf als detective met het syndroom van Gilles de la Tourette. In het jazzy New York van de jaren vijftig probeert hij de moordenaar van zijn mentor te vinden.

“If!” Lionel Essrog (Edward Norton) spuugt het woord uit midden in een zin en trekt zijn hoofd abrupt schuin omhoog. Het is een van de vele tics van de aan het syndroom van Gilles de la Tourette leidende Essrog. Hij werd als tiener uit het weeshuis gehaald door detective Frank Minna (Bruce Willis). De twee krijgen een sterke band, maar op een kwade dag wordt Minna bij een schimmige ontmoeting doodgeschoten. Essrog, voor wie Minna een vaderfiguur was, gaat op zoek naar de daders en raakt betrokken bij duistere zaakjes binnen de lokale politiek.

Veel sfeer
‘Motherless Brooklyn’ is gebaseerd op het gelijk­namige boek van Jonathan Lethem, maar verplaatst de plot van het heden naar de jaren 50, een tijd van grote veranderingen in New York.
Er worden met harde hand wijken gesaneerd en bezorgde bewoners verdenken het stadsbestuur ervan zwarte inwoners te lozen. Deze film heeft stemmige beelden, met veel schaduwen en shots via regenplassen op straat. Ook de jazzmuziek maakt indruk.

Minder verhaal
Minder sterk is het verhaal, dat een beetje voortkabbelt zonder echt grote onthullingen of spannende momenten. Verder gaan de tics van de hoofdpersoon gaandeweg irriteren. Norton sprak veel mensen met dezelfde tourette­tics en speelt die knap, maar hij is continu in beeld en dat is in een film van bijna tweeënhalf uur wel erg veel.

Vandaag op TV