TV Krant

Phantom thread (2018)

De afscheidsfilm van drievoudig Oscarwinnaar Daniel Day-Lewis kreeg zes dik verdiende Oscarnominaties. Een daarvan is een nominatie als Beste Acteur voor Daniels gecompliceerde rol als perfectionis-tische modekoning.

Day-Lewis is de beste acteur van deze tijd, dat bewijzen drie Oscarbeeldjes (voor ‘My left foot’, ‘There will be blood’ en ‘Lincoln’) op zijn schoorsteenmantel. Alleen Katharine Hepburn won viermaal, maar de Britse acteur kan op gelijke voet komen. De maniakale voorbereiding op zijn rollen is legendarisch. De Brit leerde bijvoorbeeld Tsjechisch voor zijn rol in ‘The unbearable lightness of being’ en schreef maandenlang met zijn linkervoet voor zijn rol in ‘My left foot’. Voor ‘Phantom thread’ leerde hij het kleermakersvak en bekeek hij beeld-materiaal van modeshows.

Emoties
Dat helpt ongetwijfeld om geloofwaardig over te komen op de momenten dat hij een jurk beoordeelt of verstelt. Maar de grote kracht van de acteur zit hem toch in de emoties die de acteur zonder grootse gebaren over weet te brengen, met een enkele blik of een kort handgebaar. Die emoties komen vooral naar voren in de inge-wikkelde relatie tussen zijn personage, modekoning Reynolds Woodcock en diens muze en geliefde Alma (Vicky Krieps, die ook een nominatie had moeten krijgen).

Twee gezichten/strong>
Woodcock, die met name veel geroemde bruidsjurken maakt, is een modekunstenaar met twee gezichten. In de aanloop naar een deadline voor een van zijn creaties is hij gestrest, nerveus en onuitstaanbaar voor zijn omgeving. Als zijn vrouw Alma haar thee bijvoorbeeld wat te luidruchtig roert, raakt hij helemaal over zijn toeren en blijft er niets over van de genegenheid die hij eerst liet zien. Alma op haar beurt heeft moeite met die verschillende versies van haar man. Ze weet niet hoe ze echt tot hem kan doordringen en krijgt nooit het gevoel dat ze echt bij zijn werk wordt betrokken. Dat leidt ertoe dat Alma een bijzondere beslissing neemt.

Liefde/strong>
In andere recensies wordt deze omslag in de film meteen uit de doeken gedaan. Een regelrechte spoiler; dat zullen wij niet doen om de pret niet te bederven. Wees er in elk geval van ver-zekerd dat de beslissing het tot dan toe nogal kille en afstan-delijke liefdesdrama een cruciale wending geeft die een heel ander licht werpt op aspecten van de liefde zoals afhankelijkheid, vertrouwen en overgave. Daarmee verandert ‘Phantom thread’ van een redelijk drama in een van de bijzonderste liefdesfilms van de laatste jaren en een meer dan waardig afscheid. Met enige goede wil zien we in de gecompliceerde liefdesrelatie uit ‘Phantom thread’ zelfs overeenkomsten met de haat-liefdeverhouding die de acteur met het acteren heeft. Daniel Day-Lewis heeft al vaker gezegd dat hij zou stoppen, maar nu lijkt die beslissing helaas definitief. Krijgt hij deze week als afscheidscadeautje dat vierde beeldje?

Vandaag op TV