TV Krant

Rodin (2017)


TVK1731_13_03.jpg
Honderd jaar geleden overleed de beroemde Franse beeldhouwer Auguste Rodin, bekend van o.a. ‘De denker’. Deze biografische film gaat in op zijn leven, zijn werk en de relatie met zijn assistente en minnares Camille Claudel.


Het werk van Auguste Rodin is wereldberoemd. Diens beeldhouwwerken, zoals ‘De kus’, ‘De hellepoort’ en ‘De burgers van Calais’, zijn terug te vinden in Rodin-musea in Parijs en Philadelphia, en in talloze andere musea over de hele wereld. Het Groninger Museum hield eerder dit jaar zelfs nog een grote overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van de Franse meesterkunstenaar. Het werd dan ook wel tijd dat er eindelijk eens een film over zijn leven werd gemaakt, want over zijn maîtresse Camille Claudel waren al in 1988 en in 2013 films gemaakt.

De Franse regisseur Jacques Doillon, die in ons land niet erg bekend is, had voor dit project zijn casting in elk geval goed voor elkaar; de twee hoofdrolspelers Vincent Lindon en Izïa Higelin, die Rodin en Claudel spelen, zetten hun rol uitstekend neer. Helaas laat de uitwerking van het verhaal wel veel te wensen over.

Gebrek aan drama
Rodin, een krachtige man met een imposante baard, werkt keihard aan een belangrijke opdracht: een verbeelding van de poorten van de hel, naar de boeken van Dante. Zijn atelier ligt vol met klei en afgietsels van fragmenten die samen ‘De hellepoort’ moeten gaan vormen. Zijn assistente Camille, zelf een getalenteerde beeldhouwster, helpt hem met het maken van artistieke keuzen, maar al snel krijgen de twee een relatie die jaren zou voortbestaan. Rodins vrouw Rose (Séverine Caneele) komt zelden in het atelier, maar heeft op een bepaald moment wel door wat er speelt.

Doillon bestrijkt in zijn film enkele decennia, maar doet dit heel fragmentarisch, zodat het verband tussen scènes soms ver te zoeken is. De film ontbeert echt dramatische gebeurtenissen en sleept zich daardoor gevoelsmatig (en in realiteit) twee uur lang erg traag voort. Er is gefilmd in het oude atelier van Rodin, maar ondanks deze authenticiteit komt de film niet tot leven. Deze grote kunstenaar had zeker een betere film verdiend.

Vandaag op TV