TV Krant

The circle (2017)


TVK1718_15_04.jpg
Het internet is niet meer weg te denken uit ons leven, en daar spelen grote softwarebedrijven handig op in. ‘The Circle’ (gebasseerd op het boek van Dave Eggers) houdt de kijker een spiegel voor hoe onze ‘online-obsessie’ gierend uit de hand kan lopen.

In september 2016 kwam ‘Nerve’ uit, een film over de gelijknamige online game. De deelnemers moeten steeds gevaarlijkere opdrachten doen om te blijven winnen, tot levensgevaarlijke capriolen aan toe. En eruit stappen blijkt niet zo makkelijk… Hoewel ‘Nerve’ wel duidelijk op een tienerpubliek mikte, heeft deze film raakvlakken met ‘The Circle’. Ook die gaat namelijk over hoe de online wereld je verslaafd kan maken; dat je kickt op een steeds grotere hoeveelheid aandacht en ‘likes’ per dag. En dat je er alles aan doet om dat te behouden.

Tom Hanks
Tom Hanks zet een fantastische rol neer, als charismatische Steve Jobs-achtige leider van softwaregigant The Circle (qua macht had het bedrijf in de echte wereld waarschijnlijk Apple geheten). Zijn Eamon Bailey is een relaxte ‘dude’, die met baardje en kopje thee het podium komt opkuieren om voor een zaal dolenthousiaste adepten de nieuwste uitvindingen te introduceren. Je snapt dat de medewerkers aan zijn voeten liggen, zo’n uitstraling heeft hij. En als Bailey praat over hoe makkelijk, sociaal en, tja, noodzákelijk het zou zijn als iedereen elk moment van de dag weet wat jij doet, denk je als kijker: ‘Hij heeft gelijk!’ Pas later denk je: ‘Maar hoe zit dat dan met de privacy?’

Emma Watson
Naast Hanks levert Emma Watson goed werk als Mae Holland, een groentje die bij The Circle komt werken. Ze wordt al snel een van de beste ambassadeurs die het bedrijf zich kan wensen. Mae filmt haar leven zelfs 24 uur per dag, de mantra’s van The Circle indachtig: ‘Geheimen zijn leugens’, ‘Delen is sociaal’ en ‘Privacy is diefstal’. Uiteraard komt ze erachter dat het allemaal niet zo rooskleurig is, tijdens een Lady Di-achtige achtervolging, met gierende banden, camera’s en drones, waarbij alles misgaat.

Intimidatie
We zullen niet verklappen wat er dan gebeurt, maar het slot is realistischer dan een Hollywood-einde. Dat is enerzijds misschien prijzenswaardig, maar anderzijds gaat ‘The Circle’ hierdoor ook een beetje als een nachtkaars uit. Het eind staat open voor discussie, wat frustrerend werkt voor mensen die films met een duidelijke afloop willen. Bij ‘The Circle’ draait het niet zozeer om een bevredigend einde, maar meer om een bevredigende reis daarnaartoe. Die reis geeft een fascinerende blik achter de schermen van zo’n groot softwarebedrijf. In ‘The Circle’ blijkt dat de uitstraling van ‘een gezellig bedrijf waar alle werknemers familie zijn’, niets meer is dan een façade voor groepsdruk, uitbuiting en intimidatie.

Vandaag op TV