TV Krant

Storm: Letters van vuur (2017)


Storm_poster_visual.jpg
Het jaar is nog vers, maar het ruim zes miljoen euro kostende ‘Storm: Letters van vuur’ lijkt nu al de duurste Nederlandse familiefilm van het jaar. TV Krant keek rond op de set op een industrieterrein onder de rook van Antwerpen.

Op een winderig industrieterrein staan talloze zeecontainers opgestapeld. Dat is geen ongewoon gezicht in de nabijheid van de Vlaamse havenstad Antwerpen. Maar loop je tussen twee containers door, dan beland je ineens in de middeleeuwen, met modderige straatjes met een bakker, een bezemwinkel en een drukkerij. De set beslaat honderden vierkante meters en door de kronkelige straatjes kun je verdwalen. Er is vier maanden aan deze middeleeuwse replica van Antwerpen gewerkt. Die is overigens niet speciaal voor deze film. De nagebouwde vesting werd in opdracht van de flamboyante Antwerpse zakenman Fernand Huts gebouwd om gedurende drie weken het 160-jarige bestaan van zijn bedrijf Katoen Natie te vieren.

Verboden pamflet
Een bochtje verderop ligt Drukkerij Voeten, een belangrijke locatie in de film. Daar werkt drukker Klaas (Yorick van Wageningen) aan een geheim pamflet. Als de machtshebbers hem opsluiten, probeert zijn twaalfjarige zoon Storm (Davy Gomez) de teksten in veiligheid te brengen. Daarbij komt hij in contact met het meisje Marieke (Luna de Leeuw) die in de riolen onder Antwerpen woont. Die onafzienbare ondergrondse gangen zijn nagemaakt in een studio in Luxemburg. Om het compleet te maken werden er ook nog ratten losgelaten. Brrr.

In de familiefilm ‘Storm: Letters van vuur’ ziet de twaalfjarige Storm in de late middeleeuwen hoe zijn vader gevangen wordt gezet omdat hij opruiende teksten drukt. Hoe vrijheid van menings-uiting ten koste kan gaan van je eigen vrijheid is een actueel onderwerp, maar dit onderliggende thema sneeuwt een beetje onder bij de spannende achtervolgingen door de nauwe straatjes van het oude Antwerpen. De film is een uitdagend en groots opgezet project, maar maakt de verwachtingen op emotioneel gebied niet helemaal waar. Regisseur Dennis Bots maakte met ‘Oorlogsgeheimen’ en ‘Achtste-groepers huilen niet’ meer indruk, maar levert desalniettemin een prima jeugdfilm af voor iets oudere kinderen.

Vandaag op TV



popup1019.jpg