TV Krant

The salesman (2016)


TVK1650_13_05.jpg
Na de Oscar voor '‘A separation’ in 2012 maakt de Iraanse regisseur Asghar Farhadi binnenkort opnieuw kans op een Academy Award. Ditmaal stuurt Iran diens nieuwe film ‘The salesman’ in, over een man die wraak wil nemen.

De films van Asghar Farhadi lijken de Iraanse cinema een nieuwe richting op te sturen, voortbouwend op het erfgoed van de gerenommeerde filmmakers Mohsen Makhmalbaf en de eerder dit jaar overleden Abbas Kiarostami. Farhadi heeft nog niet eens zoveel films op zijn naam staan, maar hij viel enkele jaren geleden al op met ‘About Elly’ en won daarna talloze prijzen met ‘A separation’ en ‘Le passé’. Zijn nieuweling ‘The salesman’ won twee prijzen in Cannes, voor Beste Acteur en Beste Screenplay, en de publieksprijs op het recente festival World Cinema Amsterdam. Het verhaal is, na een uitstapje naar Parijs voor ‘Le passé’, weer gesitueerd in Iran. De twee hoofdpersonen zijn Emad (Shahab Hosseini) en Rana (Taraneh Alidoosti), een echtpaar dat samen met een toneelgezelschap bezig is het stuk ‘Death of a salesman’ van Arthur Miller in te studeren. Vanwege een verzakking en acuut instortingsgevaar moet het stel met grote spoed hun appartement verlaten. Dankzij mede-acteur Babak kunnen ze snel terecht in een leegstaande woning.

Wraakgevoelens
Wat Emad en Rana niet weten, maar waar ze al snel achterkomen, is dat de vorige bewoonster van hun nieuwe onderkomen een dame van lichte zeden was, die haar clientèle thuis ontving. In de buurt worden de nieuwe bewoners dan ook argwanend gadegeslagen. Op een dag komt Emad wat later thuis. Zijn vrouw is thuis aangevallen, neergeslagen en hoogstwaarschijnlijk verkracht, al wordt dat laatste in deze Iraanse film alleen subtiel gesuggereerd. Emad is natuurlijk boos en verdrietig. Rana is echter vooral ook angstig en op haar hoede. De dramatische en ingrijpende gebeurtenis beïnvloedt beider levens en hun onderlinge relatie. Emad begint intussen een speurtocht naar de dader om wraak te nemen. De beide hoofdrolspelers zetten een uitstekende prestatie neer. Emad blinkt uit als de intellectueel die eigenlijk niet goed raad weet met zijn primitieve wraakgevoelens. De slotfase van de film krijgt een gezonde dosis suspense mee, zonder dat daarbij een al te clichématige route wordt gekozen. Sterk, maar minder overtuigend dan ‘A separation’.

Vandaag op TV