TV Krant

La fille inconnue (2016)


TVK1642_10_11_15.jpg
Een nieuwe film van de gebroeders Dardenne is altijd iets om naar uit te kijken. 'La fille inconnue' gaat over een jonge huisarts die uit schuldgevoel probeert de identiteit van een onbekende dode vrouw te achterhalen.

De Waalse filmmakers Jean-Pierre en Luc Dardenne begonnen ooit als documentairemakers, maar hebben sinds hun speelfilmdebuut ‘La promesse’ in 1996 acht speelfilms gemaakt. De meeste daarvan streden mee in de competitie in Cannes en twee titels wonnen daadwerkelijk de Gouden Palm: ‘Rosetta’ (1999) en ‘L’enfant’ (2005). Hun nieuweling ‘La fille inconnue’ greep naast die prijs, ondanks (bescheiden) bijdragen van hun vaste acteurs Jérémie Renier en Olivier Gourmet en een intrigerende hoofdrol van actrice Adèle Haenel.

De nu 27-jarige Haenel verwierf aanzien met haar optredens in ‘Suzanne’ en ‘Les combattants’ en was eerder dit jaar ook nog te zien in ‘Les ogres’. Ditmaal heeft ze een zware taak, want in ‘La fille inconnue’ is ze als arts Jenny in vrijwel elke scène in beeld. Als beginnend huisarts in een arme buitenwijk van Luik krijgt Jenny een gemêleerd gezelschap aan patiënten in haar spreekkamer. Wanneer op een dag na openingstijd de bel gaat, weerhoudt ze haar assistent Julien (Olivier Bonnaud) ervan open te doen.

Dicht op de huid
Jenny krijgt een schuldgevoel wanneer de politie de volgende dag op de stoep staat. De Afrikaanse vrouw die de avond tevoren tevergeefs aanbelde, en volgens beelden van de beveiligingscamera in nood leek te verkeren, is in de buurt dood aangetroffen. Terwijl Julien niet meer op de praktijk komt opdagen, begint Jenny tussen de patiëntbezoeken door een speurtocht naar de identiteit van de onbekende jonge vrouw. Het verhaal krijgt langzaamaan trekjes van een detective, waarbij Jenny haar zoektocht opvat als het stellen van een diagnose; goed kijken en luisteren zullen leiden tot het juiste inzicht.

De camera blijft telkens dicht op Haenels huid, een stijl waar de regisseurs veel ervaring mee hebben. Het persoonlijke leven van Jenny blijft buiten beeld; ze is arts, meer niet. Die aanpak schept afstand en wakkert tegelijkertijd nieuwsgierigheid aan. De film houdt de aandacht wel vast, maar wordt nergens echt spannend en verzandt op het eind in een ongeloofwaardige plotwending.

Vandaag op TV