TV Krant

Our little sister (2015)


our-little-sister-.jpg
De Japanse filmmaker Kore-eda Hirokazu (‘Nobody knows’) portretteert in ‘Our little sister’ opnieuw een stel kinderen zonder ouders. Ditmaal is het resultaat echter geen zwaar drama, maar een warme feelgoodfilm.
De afgelopen jaren is Kore-eda Hirokazu een specialist geworden op het gebied van kinderen. In zijn films ‘Nobody knows’, ‘I wish’ en ‘Like father, like son’ staan kinderen centraal, en in ‘Our little sister’ draait het om vier zussen, al zijn drie van hen inmiddels al twintigers. De zussen Sachi (Ayase Haruka), Yoshino (Nagasawa Masami) en Chika (Kaho) wonen gedrieën in één huis in de Japanse kustplaats Kamakura. Hun vader had vijftien jaar eerder zijn gezin in de steek gelaten voor een andere vrouw, waarna hun moeder instortte en haar kinderen aan opa en oma toevertrouwde. Na de dood van de grootouders proberen de drie meiden hun draai in het leven te vinden; Sachi als verpleegkundige, Yoshino als bankemployee en Chika als verkoopster in een schoenenwinkel. Op een dag krijgen ze bericht dat hun vader is overleden en ze reizen voor de begrafenis naar zijn woonplaats in het noorden. Daar maken ze kennis met de dertienjarige Suzu (Hirose Suzu), een verlegen meisje dat hun halfzusje blijkt te zijn; de dochter van hun vader bij zijn tweede vrouw.

Vertederend
Aangezien Suzu’s vader nu dood is en haar moeder al eerder was overleden, besluit Sachi om dit halfzusje uit te nodigen bij hen te komen wonen. Binnen de kortste keren voelt Suzu zich thuis in Kamakura. Haar zussen zijn erg lief voor haar, ze maakt vrienden op school en ze stort zich met passie op het voetbalspel. Het leven kabbelt zo kalmpjes voorbij, zonder al te grote problemen, al treft ieder voor zich wel wat hobbeltjes op de levensweg. Zo heeft Sachi een relatie heeft met een getrouwde collega – een weerspiegeling van de situatie die haar vader vijftien jaar eerder overkwam. Er wordt door de zussen gegeten, gekletst, gewerkt, gefietst en genoten van het jaarlijkse zomervuurwerk. Regisseur Hirokazu baseerde zijn film op een mangastrip, maar heeft scènes weggelaten en andere toegevoegd. Het resultaat is een lieflijk verhaal zonder al te veel emotie of diepte. De vier jonge actrices zorgen echter voor een vertederend geheel dat beslist gezien mag worden.

Vandaag op TV