TV Krant

Youth (2015)


youth.png
Na het succes van 'La grande bellezza', dat de Oscar won voor Beste Buitenlandse Film, werd reikhalzend uitgekeken naar Paolo Sorrentino's opvolger 'Youth', die zich afspeelt in de Zwitserse bergen. Een beeld uit een scène van luttele seconden siert de zorgvuldig gekozen filmposter van de film 'Youth'. Daarop staan componist Fred (Michael Caine) en regisseur Mick (Harvey Keitel), die vanuit het zwembad van hun luxueuze kuuroord in Zwitserland gadeslaan hoe een naakte Miss Universe (Madalina Ghenea) het water instapt. De schoonheid en jeugd van de dame in kwestie staan hier in schril contrast met de 'ouwe koppen' van de beide heren op leeftijd.

Fred heeft zich verzoend met zijn naderende levenseinde en heeft zijn muziekcarrière vaarwel gezegd. Zelfs een eervol aanbod voor een eenmalig optreden slaat hij af. Mick daarentegen probeert de ouderdom te verslaan en werkt zelfs vanuit het kuuroord nog aan zijn nieuwste film, met een stel jonge scenario-schrijvers. De dagen in het hotel vullen zich met baden, massages, maaltijden, drankjes en wandelingen in de schitterende omgeving. De gesprekken daarbij gaan over het leven, de lichamelijke gebreken, het werk, vrienden en familie en het verleden.

Zoals 'La grande bellezza' aanvoelde als een achtbaan op volle snelheid, waarbij de beginmuziek je al meteen stevig in je stoel drukte, daar doet 'Youth' meer denken aan een kabbelend beekje. 'Youth' is prachtig om te zien en ogenschijnlijk gebeurt er vrij weinig, maar intussen komt er heel wat langsdrijven. De film gaat over vriendschap, ouderdom, de dood en berusting en stelt deze thema's met veel humor aan de orde.

De beide hoofdrolspelers zijn op hun oude dag zeker nog niet uitgespeeld; hun rol zit hun als gegoten. Ook Rachel Weisz als Freds dochter speelt heel natuurlijk. Een gastrol is weggelegd voor Jane Fonda als oudere actrice in Micks film en een 'running gag' is de aanwezigheid van een zeer dikke Diego Maradona in het kuuroord.

'Youth' is Sorrentino's tweede Engelstalige film, na eerder 'This must be the place' te hebben gemaakt. Hoewel de film dus aangenaam voortkabbelt, kent hij ook drama. Blijf wel opletten, want er was al een festival-bezoeker die het meest dramatische moment van de film, dat zich bijna achteloos voordeed, niet eens had opgemerkt.

Vandaag op TV