TV Krant

À coeur ouvert (2013)


hart.jpg
Het Franse relatiedrama 'À coeur ouvert' speelt in de medische wereld. Het huwelijk van twee hartchirurgen komt onder druk te staan door de onverwachte zwangerschap van de een en drankzucht van de ander.Mila (Juliette Binoche) staat met een heel medisch team in een operatiekamer te wachten op haar man Javier (Édgar Ramírez), die de hartoperatie zal leiden. ?Begin maar vast, hij komt heus wel?, zegt Mila vol vertrouwen. En inderdaad, Javier komt aangesneld, rondt de operatie succesvol af en gaat daarna met Mila de kroeg in om het te vieren. Die kroeg is ook meteen het probleem, want Javier drinkt te veel. De ziekenhuisdirecteur ziet het probleem en stelt Javier voor om te stoppen met opereren en zich te beperken tot lesgevende taken. Dat is Javier zijn eer te na. Hij is een trotse Zuid-Amerikaan en is het Franse gezeur zat. Over een halfjaar keert hij toch al terug naar zijn geboorteland, met Mila, dus waarom zou hij nu stoppen met werken? Dan blijkt Mila onverwacht zwanger te zijn, en haar wordt ontraden hoogzwanger naar de Zuid-Amerikaanse jungle te vertrekken. Ze besluit de geboorte in Frankrijk af te wachten, maar Javier wordt intussen geschorst en gaat steeds meer drinken.
Geen vrolijke kost
Regisseuse Marion Laine ('Un coeur simple') baseerde haar scenario voor dit drama op de roman 'Remonter l'Orénoque' van Mathias Énard. Waar het boek gaat over een terugkeer naar de Orinoco in Venezuela, wordt in de film gesproken over de Iguaçu in Argentinië. Laine gaf 'À coeur ouvert' de Engelse titel 'A monkey on my shoulder' mee. Die uitdrukking heeft betrekking op iemands verslaving, maar wordt in de film letterlijk in beeld gebracht, zoals met Javiers bezoek aan het apenverblijf in de zoo, Mila's tatoeage en haar bijnaam Monkey. Al vanaf de eerste scène in de operatiekamer wordt veel duidelijk; Mila en Javier houden veel van elkaar, en Javier gaat iets te nonchalant om met zijn verantwoordelijkheden. Dat Javier zijn werk, relatie en toekomst zo op het spel zet door zijn gedrag is naar om te zien, soms zelfs ergerlijk, en dat pleit voor de filmmaakster die deze gevoelens weet los te maken. Al met al geen vrolijke kost.

Vandaag op TV