TV Krant

Formule 1 (GP van Australië)


Max Verstappen begint dit weekend in Australië aan zijn vijfde seizoen in de Formule 1. De 21-jarige Nederlander is inmiddels de onbetwiste nummer 1 bij Red Bull Racing. Wat kost dat nou, zo’n renstal?

Een beetje Formule 1-bolide kost al snel honderd miljoen euro. Pak er maar even een rekenmachine bij voor het gemak. Een chassis maakt je veertig miljoen armer. Een motorblok en diverse hybride systemen kosten al snel dertig miljoen euro, een versnellingsbak met bijhorende hydraulica: vijf miljoen euro, banden: twee miljoen, elektronica: twee miljoen en zo gaat de lijst nog even door.

Salaris en bugetten
En dan hebben we natuurlijk nog de salarissen van de coureurs. Max Verstappen (21) is komend seizoen de onbetwiste nummer 1 van Red Bull Racing. Met een jaarsalaris van twintig miljoen euro (een schatting van de BBC) is Verstappen een van de best betaalde coureurs van het veld. Alleen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel strijken jaarlijks meer geld op, naar verluidt een slordige 26 miljoen euro. De raceteams moeten aan de overkoepelende organisatie (FIA) ook inschrijfgeld betalen. De hoogte van dat bedrag wordt vastgesteld aan de hand van de resultaten in het voorgaande seizoen. Hoe meer behaalde punten, hoe meer een team betaalt (kader 1). De totale kosten van een beetje renstal bedragen daarmee, op jaarbasis, al snel enkele honderden miljoenen euro’s. Zie kader 2 voor de budgetten van vorig jaar.

Inkomsten
Wat staat daar tegenover? Een heleboel. Kijk alleen maar naar wat de Formule 1-teams in 2018 onder meer binnenharkten aan prijzengeld (kader 3) en door sponsordeals (kader 4). Max Verstappen heeft ook nog persoonlijke sponsorcontracten met TAG Heuer, supermarktketen Jumbo en softwarebedrijf Exact. En in december sloot Verstappen

Ziggo Sport / RTL (DUI) | 05.00 uur | zondag 17 mrt 2019