TV Krant

Nieuw in de bioscoop

May december


Ter voorbereiding op een rol trekt een actrice op met een veelbesproken echtpaar. Daarmee haalt ze oud en nieuw zeer naar boven.<br/><br/>'May December' is losjes gebaseerd op een schandaal uit de jaren negentig rond de toen 34-jarige lerares Mary Kay Letourneau. Zij kreeg een affaire met de twaalfjarige Vili Fualaau, werd zwanger van hem en moest de cel in wegens kinderverkrachting. Toen Letourneau vrijkwam, trouwde ze met Fualaau. ‘May December’ draait om Gracie (Julianne Moore), die als dertiger verliefd werd op tiener Joe (Charles Melton). Zij verliet haar gezin voor hem en samen kregen ze twee kinderen.<br/><br/><strong>Geniepig peuteren</strong><br/>Twintig jaar later wordt er een film over dit echtpaar gemaakt en actrice Elizabeth (Nathalie Portman) zal Gracie vertolken. Ter voorbereiding op haar rol trekt ze een tijdje op met het koppel, dat destijds vaak in de roddelbladen stond en nog altijd veelbesproken is. Gracie en Joe hebben zich daar nooit iets van aangetrokken en zijn nog altijd gelukkig samen. Of is dat schijn? Want naarmate Elizabeth vertrouwder met hen raakt en geniepig in hun privéleven peutert, legt ze flink wat barstjes bloot. Dat wringt, juist op een moment dat er een feestelijke gebeurtenis aankomt, want Joe en Gracie’s kinderen staan op punt van afstuderen.<br/><br/><strong>Naderend onheil</strong><br/>Regisseur Todd Haynes neemt in een aangenaam tempo de tijd voor het vertellen van dit verhaal. Portman zet met verve een charismatische, maar opportunistische intrigante neer; Moore geeft overtuigend gestalte aan Gracie, die zich sterker voordoet dan ze is en Melton levert innemend spel als haar goeiige maar gedesillusioneerde echtgenoot. ‘May December’ schuurt, met name door alles wat onuitgesproken blijft. Ook is er het alom aanwezige gevoel van naderend onheil, dat wordt versterkt door de intense pianomuziek. Een fascinerende film die onder je huid gaat zitten.