TV Krant

MEMORY (2022)


m_10229_rc2_2_.jpg
Je weet dat je al een tijdje in het vak zit wanneer je als recensent een remake van een film ziet waarvan je destijds ook het origineel zag. ‘De zaak Alzheimer’ was de eersteling in een drieluik van Vlaamse films naar de boeken van Jeff Geeraerts over agent Eric Vincke. ‘De zaak Alzheimer’ was een enorm succes bij onze zuiderburen, met ruim 700.000 bezoekers. Ik sloot mijn recensie af met: ‘Een film uit België schijnt in Nederland ongeveer tien procent van het Vlaamse aantal bezoekers te trekken. Dat zouden er dan 70.000 zijn, maar deze film verdient er meer. Al was het maar omdat we dit filmgenre niet alleen aan de Amerikanen over willen laten.” De film kreeg goede recensies, maar flopte met slechts 7.000 verkochte kaartjes. Die Amerikanen proberen het nu alsnog met een remake.

Voor degenen die het origineel gezien hebben, zijn de overeenkomsten duidelijk. De openingsscène is vrijwel gelijk. Liam Neeson (l.b.) speelt huurmoordenaar Alex Lewis die uit principe geen jong meisje wil afknallen, daardoor zelf doelwit wordt en ondertussen worstelt met de eerste tekenen van de ziekte van Alzheimer, waardoor hij dingen vergeet. Toch probeert hij drie ietwat onhandige agenten te helpen met het opsporen van de persoon die hem deze schandalige opdracht tot kindermoord gaf. Verder is er strijd tussen de FBI en de lokale politiemacht, net zoals er in het origineel onenigheid was tussen de Rijkswacht en de politie. Ook is er net als in het origineel een korte, maar vertederende scène met de broer van Alex, bij wie die ziekte al in een verder gevorderd stadium is en die geen woord meer kan uitbrengen. Opvallend: het Amerikaanse ‘Memory’ had een budget van ruim 3 miljoen dollar (2,6 miljoen euro). Amper meer dan zijn Vlaamse tegenknie ‘De zaak Alzheimer’, die in 2003 al 2,5 miljoen euro kostte.

Het verhaal is dus grotendeels gelijk gebleven, maar de verschillen springen meer in het oog. Vlaanderen is ingewisseld voor de stoffige stad El Paso in het uiterste westen van Texas, nabij de Mexicaanse grens. Dat geeft de film een fijn, groezelig sfeertje. Liam Neeson vervangt Jan Decleir en speelt knap de ontzetting als hij zijn autosleutel kwijt is of het nummer van zijn hotelkamer op zijn arm moet schrijven omdat hij het anders vergeet. Neeson doet zijn best, maar laat minder dreiging zien in zijn personage. Bovendien is er meer actie toegevoegd. Daarmee redt de bijna zeventigjarige Neeson zich prima, maar in het origineel zat veel meer ontwikkeling bij de personages en dreiging over wat er zou kunnen gebeuren. Met name bij de huurmoordenaar, maar ook bij de agenten.

Hoewel de films op elkaar lijken, was het origineel onheilspellender en had het een beter lopend verhaal. In de remake is de plot hier en daar moeilijk te volgen, zelfs als je het origineel al gezien hebt. Dat zegt toch wel wat. Bovendien overtroeft Jan Decleir zijn Noord-Ierse tegenstrever Liam Neeson. We hadden van regisseur Martin Campbell (bekend van o.a. ‘GoldenEye’ en ‘The mask of Zorro’ en ‘Casino Royale’) meer verwacht. Een slechte film is ‘Memory’ zeker niet, maar wel een die je ondanks de titel snel vergeet. We raden daarom het origineel aan; deze is met bijbetaling te vinden op Amazon Prime Video.

Vandaag op TV