TV Krant

A quiet place part 2 (2020)


11_QPlace.jpg
Bij ‘A quiet place’ was het muisstil in de bioscopen. In deze griezelfilm reageren buitenaardse monsters op geluid en dus lopen de personages heel zachtjes en gebruiken ze gebarentaal.
Het vervolg borduurt voort op dit thema.

‘A quiet place’ (te zien op Netflix) en ‘A quiet place part 2’ onderstrepen nog eens het belang van geluid in een film. In het eerste deel maakte elk potje dat viel of elke tak die kraakte extra veel herrie om-
dat het zo stil was in de bioscoopzaal. Het publiek was zo gespannen dat Amerikaanse filmtheaters zelfs klaagden dat niemand popcorn of krakende chips kocht omdat ze de filmervaring niet wilden verstoren. De film kreeg terecht een Oscarnominatie voor het geluid, een onderschat deel van de belevenis. We zetten drie beroemde filmgeluiden uit andere films op een rijtje: 

Het gebrul van de T-rex in ‘Jurassic Park’
Omdat het opnemen van een echte T-rex onmogelijk was, combineerde geluidstovenaar Gary Rydstrom het geluid van een baby-olifant, een alligator en een tijgerbrul. Bioloog Freek Vonk: “We weten dus dat de brul van de T-rex in ‘Jurassic Park’ niet heel realistisch is. Dat beest klonk in het echt meer als een duif, maar dat vond Spielberg
vast niet stoer genoeg.”

De zoemende lichtzwaarden uit ‘Star wars’
Elke ‘Star wars’-fan heeft wel eens een alledaags voorwerp rondgeslingerd en het typische swoosh swoosh-geluid van een lichtzwaard gemaakt. Sounddesigner Ben Burtt nam tv-gezoem en het geruis van een filmprojector op. Vervolgens speelde hij dat gecombineerde geluid af en nam het weer op door een microfoon langs de boxen te zwaaien. Overigens maakt laser helemaal geen geluid.

De dreigende tonen van ‘Jaws’
Regisseur Steven Spielberg schreef de helft van het succes van ‘Jaws’ toe aan de muziek, waarvoor John Williams een Oscar won. De iconische herkenningsmelodie van de witte haai bestaat heel simpel uit twee tonen die steeds iets luider worden tot er een tuba bijkomt. Heel herke

Vandaag op TV