TV Krant

Redbad (2018)


Redbad3.jpg
Het is regisseur Roel Reiné weer gelukt om een on-Nederlandse, maar toch oer-Hollandse film te maken. Waar hij met zijn vorige film ‘Michiel de Ruyter’ het bioscooppubliek omverblies met explosies en rondvliegende housnippers, haalt hij hier uit met vuur, onthoofdingen en veel gevechten. Voor Nederlandse begrippen is het budget van zeven miljoen euro hoog, maar internationaal kun je daar niet eens de gage van één topacteur van betalen. In ‘Redbad’ is het toereikend voor 1.000 pruiken van echt haar, 600 schilden, 2.000 kostuums, vele, vele figuranten en prachtige opnamelocaties op Ameland,
in Denemarken en in Frankrijk.

Acteurs gevraagd
Bovendien doet half acterend Nederland mee in de film. Naast hoofdrolspeler Gijs Naber zijn dat onder anderen Peter Faber, Derek de Lint, Loes Haverkort, Huub Stapel, Renée Soutendijk, Lisa Smit, Jack Wouterse, Teun Kuilboer en de ‘Breaking bad’-acteur Jonathan Banks als de Frankische koning Pepijn. Soms leidt die bekendheid even af, omdat je de acteurs, die er door pruiken of make-up heel anders uitzien, herkent maar al snel zie je ze alleen nog als hun personage.

Christendom
Gijs Naber accepteer je al snel als de Friese Redbad, die zijn volk beschermt tegen de Franken die onder het mom van het christendom de noordelijke gebieden willen veroveren. Hij heeft het gruizige dat je van die tijd (rond 754 na Christus) verwacht. Door een harde training viel hij tien kilo af, wat hem het tanige geeft dat de rol vraagt. Redbad wordt verbannen door zijn eigen volk, leert in Denemarken Frea (Loes Haverkort) kennen en keert vervolgens als verloren zoon terug naar Friesland. Daar leidt hij zijn volk als een soort Braveheart tegen de Franken onder leiding van Pepijn (Jonathan Banks) en Karel Martel (Tibo Vandenborre).

Game of thrones
Visueel is ‘Redbad’ een vijfsterrenfilm. De prachtige locaties zorgen voor epische beelden die soms doen denken aan ‘The lord of the rings’ (de wandeling over een landtong door het water) of ‘Game of thrones’ (de fraaie beelden op een Frans kasteel). Ook de gevechten zijn knap in beeld gebracht, met de camera soms midden tussen het strijdgewoel. De vele gevechten vervelen niet, want het verhaal zit qua strijdtrucs vol variëteit, zoals ronddraaiende vuurballen en zelfs in brand gestoken varkens die heel Dorestad doen platbranden. In het verhaal heeft elk gevecht zijn eigen slimmigheidje, waardoor de strijdtonelen niet op elkaar gaan lijken.

Spektakel
Puntjes van kritiek zijn er ook. De versie die wij zagen bevatte dialoog die door niemand uitgesproken werd (je hoort iemand die zijn mond dicht heeft iets ‘zeggen’). En de scène waarin Redbad als een soort Mozes de vijand het wad op lokt, waarna de Franken door de opkomende vloed verzwolgen worden, is te duidelijk nep. Maar dat is muggenziften, want de productie zit vol entertainment, verbazing en spektakel. De ruim twee en een half uur vliegen voorbij. ‘Redbad’ is met moed en bravoure gemaakt, dezelfde kwaliteiten die zijn hoofdrolspeler bezit.

Vandaag op TV


Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.