TV Krant

Les infidèles (2012)


11_04.jpg
Fred (Jean Dujardin) en Greg (Gilles Lellouche) zetten in de proloog de toon: wanneer de een door zijn vrouw kritisch wordt ondervraagd (Waar was je vannacht?), ondersteunt zijn vriend handig het valse alibi. Vrolijk gaan ze daarna samen op pad om de bloemetjes buiten te zetten en een stel meiden op te pikken voor een pikant avondje in een hotelkamer. Diezelfde Fred en Greg gaan in het slotverhaal samen naar Las Vegas om het vreemdgaan daar een nieuwe dimensie te geven. Tussendoor duiken deze acteurs en een stel anderen op in nóg vier verhaaltjes én drie ultrakorte entr'acten over hetzelfde thema ontrouw. In 'Lolita' draait het om een geslaagde zakenman met een veel te jonge, uit de collegebanken geplukte minnares. 'La bonne conscience' toont de wanhoop van een zakenman die tijdens een seminar wil scoren, ongeacht met wie. In 'Les infidèles anonymes' leidt de strenge Marie-Christine (Sandrine Kiberlain) een hulpgroep voor seksverslaafden. Volgens een stappenplan moeten die eerlijk voor hun ontrouw uitkomen en werken aan gedragsverandering.Smoesje en uitvluchten
De Franse cinema beleeft momenteel weer gouden tijden. Na film noirs, relatiedrama's en policiers zijn het de laatste jaren de komische films uit Frankrijk die de bezoekers naar de bioscoop lokken. Sinds 'Le fabuleux destin d'Amélie Poulin' wisten 'Bienvenue chez les Ch'tis', 'Rien à déclarer' en vooral 'Intouchables' enorm goed te scoren. Jean Dujardin, de hoofdrolspeler uit 'The artist', bedacht het concept voor 'Les infidèles' en bracht voor de productie een stel vrienden, bekenden en zijn echtgenote Alexandra Lamy samen. Ook Michel Hazanavicius, regisseur van 'The artist', neemt de regie van één verhaaltje voor zijn rekening. De verhalen zijn thematisch verbonden, maar vormen niet één doorlopend verhaal. Wel komen de personages uit de entr'acten bijeen in de hulpgroep. Het geheel is een vermakelijke mix van avontuurtjes, smoesjes en uitvluchten. Ontrouw wordt hier echter eenzijdig vanuit het mannelijk perspectief bezien. Het thema mist daardoor de verdieping die een aanvullend vrouwelijk standpunt had kunnen bieden.

Vandaag op TV