TV Krant

Filmhuis

Den skyldidge



<strong>De Deense film ‘Den skyldige’ is niet de eerste die zich volledig afspeelt op één locatie, met één hoofdpersoon en een telefoon. Regisseur Möller weet er een spannende psychologische twist aan te geven.</strong><br>
<br>
Theo van Gogh maakte in 1994 de film ‘06’ over telefoonseks. De film ‘Phone booth’ uit 2002 speelde zich geheel af in een telefooncel, waarin Colin Farrell al bellend zijn leven probeert te redden. Sinds iedereen een mobiele telefoon heeft, werd het ‘telefoonfilmgenre’ verrijkt met ‘Buried’ (2010), waarin Ryan Reynolds in een doodskist onder de grond ligt met een mobieltje, en het iets dynamischer ‘Locke’ (2013), waarin Tom Hardy constant vanuit zijn auto zit te bellen. De Deense filmmaker Gustav Möller plaatst zijn hoofdrolspeler Asger (Jakob Cedergren) in een telefooncentrale van het noodnummer 1-1-2 van de politie in Kopenhagen. Asger is een politieman die vanwege een disciplinaire maatregel tijdelijk op de centrale werkt. Hij baalt van zijn werkplek en handelt niet elk binnenkomende gesprek even netjes af. Als hij hulp stuurt naar een man die in de hoerenbuurt is beroofd, maant hij zijn collega rustig aan te doen: “Laat hem maar even wachten.”<br>
<br>
<strong>Ontvoering</strong><br>
Dan wordt hij gebeld door een jonge vrouw, Iben (Jessica Dinnage), die hem op cryptische wijze te kennen geeft dat ze is ontvoerd. Asger is direct alert en probeert op alle mogelijke manieren uit te zoeken waar zij zich bevindt. Zijn computerscherm geeft de locatie van de dichtstbijzijnde telefoonmast, maar Iben bevindt zich in een auto en is in beweging. Maar waarnaartoe? Asger belt de regionale politiediensten om te proberen de auto te lokaliseren en legt contact met Ibens jonge dochtertje Mathilde (Katinka Evers-Jahnsen) en ex-man Rashid (Omar Shargawi). Zo komt hij beetje bij beetje meer te weten over de toedracht. De camera staat continu gericht op Asger, die de politiecentrale niet uitkomt. Toch weet het vernuftige scenario en het knappe camerawerk te voorkomen dat het saai wordt. De spanning bij Asger loopt op en de kijker gaat daar gegarandeerd in mee.
Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.